Ryanair tvunget til at sælge aktier i Aer Lingus

Det er uholdbart at Ryanair ejer en stor andel af en af sine nærmeste konkurrenter. Derfor vil myndighederne tvinge Ryanair til at sælge ud af sin andel af Aer Lingus.

Kan det fungere, at et selskab ejer knap 30 procent af aktierne i sin nærmeste konkurrent? Ikke hvis man spørger de britiske konkurrencemyndigheder. Efter lange undersøgelser er de nemlig kommet frem til, at det er stærkt uhensigtsmæssigt, at lavprisselskabet Ryanair ejer 29,8 procent af aktierne i sin irske ærkerival, Aer Lingus.

Derfor vil myndighederne nu have Ryanair til at reducere sin ejerandel i Aer Lingus til maksimalt fem procent. Konkurrencemyndighederne mener nemlig, at det skader konkurrencen på flyruterne mellem Irland og Storbritannien, at en af de største aktører på disse ruter har kontrol over en af de andre store aktører.

”Der er en konflikt mellem Ryanair’s position som en konkurrent og største aktionær i Aer Lingus. Ryanair har et incitament til at svække sin rivals effektivitet som en konkurrent,” fastslår Simon Polito, konkurrencerådets næstformand.

Bizar og åbenlys forkert
Ryanair har oprindeligt købt sig ind i Aer Lingus, da man agtede at fusionere selskaberne. Men efter at have fået et rungende nej fra EU-Kommissionens konkurrencemyndigheder ikke bare en, ikke bare to men hele tre gange, erklærede Ryanair tidligere på året, at man nu var parat til at sælge sin andel i Aer Lingus. For når Bruxelles ikke ville tillade fusionen, var der ingen grund til at eje aktier i selskabet.

Derfor burde myndighedernes krav om at sælge fra også vække begejstring hos Ryanair. Men det gør det ikke.

”Rapporten fra konkurrencemyndighederne er bizar og åbenlys forkert, men også hel som forventet,” siger Ryanair’s topchef, Michael O’Leary. Ryanair agter at anke afgørelsen.

Forstyrrede vores forretning
Hos Aer Lingus glæder man sig over udsigten til at rivalens indflydelse bliver begrænset betydeligt.

“Det var uacceptabelt, at vores primære konkurrent fik lov til at forblive aktionær og have en aktiepost på 29,8 procent. De forstyrrede vores forretning på trods af at EU-Kommissionen blokerede både Ryanairs første fjendtlige overtagelsesforsøg for seks år siden, og det seneste fjendtlige overtagelsesforsøg tidligere i år,” siger Aer Lingus’ bestyrelsesformand, Colm Barrington.