Ryanair udskyder Gardermoen-indtog

Ryanair har tilbageleveret en række landingstilladelser til Oslo Gardermoen-lufthavnen og udskudt sit indtog med mindst seks måneder.

SAS og Norwegian kan godt ånde lettet op. I hvert fald for en stund. Ryanair kommer nemlig ikke til at gøre sin entré i Oslo Gardermoen-lufthavnen med fire daglige flyvninger fra slutningen af marts. Det irske lavprisselskab har nemlig valgt at tilbagelevere de landingstilladelser, som man fik tildelt for kort tid siden.

Tilladelser, der gav Ryanair tilladelse til i sommertrafikprogrammet at flyve tre gange dagligt til London Stansted og en gang dagligt til Vilnius i Litauen.

De to skandinaviske flyselskaber skal dog ikke glæde sig for tidligt. For Airport Coordination Norway, der står for at administrere landingstilladelserne i de norske lufthavne, oplyser til norske medier, at Ryanair blot har udskudt opstarten til september i år.

Ny strategi
Ryanair har i dag en stor base i Oslo’s sekundære Rygge-lufthavn, men leger med tanken om at gøre sit indtog i den store Gardermoen-lufthavn på samme måde, som selskabet i marts sidste år begyndte at flyve til og fra Københavns Lufthavn.

Indtoget i Københavns Lufthavn og planerne om at gøre det samme i Oslo Gardermoen er en del af Ryanairs nye strategi, hvor man i højere grad flyver til og fra store centrale knudepunktslufthavne. Traditionelt har Ryanair foretrukket sekundære og tertiære lufthavne, som man har kunnet have mere eller mindre for sig selv.

Duel i en telefonboks
Hvis Ryanair en dag gør sit indtog i Oslo Gardermoen, så vil det sandsynligvis i første omgang være med ruter til destinationer i Europa. Konkurrencen mellem Norwegian og SAS på mange af ruterne indenfor Skandinavien har Ryanairs topchef, Michael O’Leary, nemlig tidligere betegnet som en tomands-duel i en telefonboks, som Ryanair ikke ønsker at deltage i.

Selskabet har dog i sin CPH-portefølje en enkel rute til Stockholm Skavsta-lufthavnen.

Foto: Morten Lund Madsen