Ryanair Boeing 737-800 (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Ryanair udvider CPH-rute

Ryanair øger til efteråret antallet af flyvninger på København – London Luton. Samtidig opjusteres antallet af passagerer og jobs, som Ryanairs CPH-base forventes at generere.

Mens Ryanair og fagbevægelsen går og tæller ned til at skulle mødes i Arbejdsretten mandag i næste uge, så er det irske lavprisselskab også ved at se på vinterprogrammet fra den base i Københavns Lufthavn, som selskabet åbnede i marts.

Ryanair har besluttet at udvide antallet af daglige flyvninger mellem København og London Luton til fire fra vintertrafikprogrammets ikrafttræden i slutningen af oktober.

Siden 26. marts har selskabet fløjet to gange dagligt på ruten og fra den 2. september er det planen at udvide det til tre daglige rotationer, når selskabet får sit andet basefly i Københavns Lufthavn. Og endnu inden den udvidelse er blevet effektueret, lægger selskabet altså i kakkelovnen til at indsætte yderligere kapacitet på Luton-ruten.

Fem selskaber dyster
London er den største destination fra Københavns Lufthavn med over 1,6 mio. passagerer sidste år. Hele fem selskaber dyster da også om passagerernes gunst. SAS og British Airways flyver fra København til London Heathrow. Norwegian har valgt London Gatwick som porten ind til den britiske hovedstad, mens easyJet kører en tre-strenget strategi med flyvninger til både London Gatwick, London Stansted og London Luton. Og endelig er der altså Ryanair, der nu planlægger at sætte yderligere kapacitet ind på sin Luton-rute.

Ingen flyselskaber flyver mellem København og den centralt placerede London City-lufthavn.

Ryanair flyver i dag fra København til fire destinationer. Foruden London Luton er det Milano Bergamo, Warszawa Modlin og Dublin. Henover sensommeren åbner selskabet en række nye ruter, så man ved vinterfartplanens ikrafttræden er oppe på 12 helårsruter fra København.

Forventningen skruet op
Med annonceringen af den ekstra kapacitet på London Luton-ruten opjusterer Ryanair også sine forventninger til hvor mange passagerer og jobs deres ruter vil generere i løbet af det første hele år med alle 12 ruter i sving. Brancheorganisationen Airports Council International har tidligere regnet sig frem til, at 1 mio. passagerer som tommelfingerregel generer 1.000 afledte jobs. Tidligere havde Ryanair planer om at transportere 1,7 mio. passagerer om året til og fra København med de fire fly, som det indtil videre er planen at basere i København. Nu er forventningen skruet op til 2,0 mio. passagerer. Med ACI’s tal i ryggen argumenterer det irske flyselskab for, at det derfor vil skabe 2.000 jobs.

Kritikere af de udregninger peger dog på, at der ikke nødvendigvis er tale om 2 mio. nye passagerer, men at mange af passagererne blot ville have fløjet med andre flyselskaber i stedet.

Om Ryanair overhovedet kommer til at kunne indvie de nye ruter og øge kapaciteten på Luton-ruten bliver selskabet og alle vi andre formentlig klogere på i de kommende uger. Efter et flere måneder langt tilløb starter retssagen mellem Ryanair og LO om dansk overenskomst for Ryanairs personale i CPH på mandag i Arbejdsretten. Hvis Arbejdsretten giver LO medhold, vil der kunne indledes sympatikonflikt mod Ryanairs operationer i Københavns Lufthavn i løbet af kort tid. Det vides endnu ikke om Arbejdsretten afsiger dom samme dag, eller om dommen først falder senere.

Foto: Morten Lund Madsen.