Ryanair vil i løbet af 2014 åbne otte nye baser og få ni nye lufthavne i rutenetværket. Lavprisflyselskabet ønsker at flyve til flere hovedlufthavne, afslørede selskabet på et pressemøde i London i går.
Ryanair havde onsdag inviteret til pressekonference i London, hvor selskabet præsenterede strategien “Ryanair EXPERIENCE“ for omkring 70 journalister, der var fløjet ind fra hele verden. En veloplagt koncernchef Michael O´Leary præsenterede sammen med marketingdirektør Kenny Jacobs de tiltag, der skal bringe det irske lavprisflyselskab sikkert ind i fremtiden.
På mødet kom det frem, at Ryanair forventer at åbne otte ny baser i 2014 samt øge rutenetværket med i alt ni lufthavne. I februar måned åbnede selskabet en base i Bruxelles-Zaventem lufthavnen, og i april følger nye baser i Lissabon, Athen og Thessaloniki.
Indtoget i de europæiske hovedlufthavne er en del af Ryanairs nye strategi, der skal bringe passagertallet op fra 81,5 mio. i 2013 til omkring 110 mio. i 2019.
“Vi ønsker at flyve til flere af de store europæiske lufthavne, så endnu flere kan få mulighed for at flyve til Ryanairs lave priser,“ sagde Michael O´Leary på pressemødet.
Ryanair får i september måned leveret det første af 175 nye Boeing 737-800 fly, der skal skabe den fornødne kapacitet til til den kommende vækst.
Væksten på 30 mio. nye passagerer skal hentes i segmenterne familier og forretningsrejsende. Ryanair har planer om at kunne tilbyde billetter til familierne uden bagagetillæg, mens forretningskunderne blandt andet skal hentes ind ved at gøre det nemmere for store virksomheder og rejsebureauerne at bestille flybilletter til det irske lavprisflyselskab gennem de globale GDS-distributionssystemer.
Mere kærlighed end had
Det var også tydeligt på gårsdagens pressemøde, at Ryanair nu går efter kærlighed frem for had fra passagererne. Kommunikationen og dialogen med passagererne bliver mere kundevenlig og imødekommende, og det skal en ny hjemmeside blandt andet hjælpe på.
Hjemmesiden lanceres senest den 10. april og indeholder en lang række funktioner, der vil gøre det mere enkelt at bestille billetter. Der bliver blandt integreret en lavpriskalender, som man kender fra flere rejsesøgemaskiner, hvor det grafisk er muligt at se på hvilke datoer og ugedage, at flybilletterne er billigst.
Der er tre grundpiller i den nye “Ryanair EXPERIENCE“ strategi. Det er kort og godt lave billetpriser, høj service og de bedste ruter. Disse elementer vil indgå i den fremtidige branding af Ryanair, der også planlægger at bruge væsentligt flere penge på annoncering fremfor at søge opmærksomhed gennem provokationer og endeløse pressemeddelelser med rendyrkede salgsbudskaber.