Ryanair-hangar i Dublin Lufthavn (Foto: Joakim J Hvistendahl)

Ryanair vil spare 1,9 mia. kr. på brændstof

Ryanair har taget et stort skridt til at opnå et godt resultat for finansåret 2016/17. Det irske lavprisflyselskab har sikret sig 70 procent af brændstofforbruget til lave priser og sparer således næsten 1,9 mia. kroner.

Har man is i maven og har evner til at forudsige udviklingen i brændstofpriserne, så er der mange penge at hente for flyselskaberne ved “hedging“ af det fremtidige brændstofforbrug.

Det er Ryanair et godt eksempel på. Selskabet kunne i går offentligøre et nettoresultat efter skat på over 1,8 mia. kroner for første kvartal af finansåret 2015/16, der går fra 1. april 2015 til 31. marts 2016.

Resultatet er blandt skabt på trods af, at Ryanair har købt 90 procent af sit brændstofforbrug til hele finansåret til en pris af 91 dollars per tønde.

Men for det regnskabsår, der starter den 1. april næste år, ser det anderledes ud. Her er det lykkedes Ryanair allerede nu at købe 70 procent af sit brændstofforbrug til blot 66 dollars per tønde, hvilket vil give en besparelse på den samlede brændstofregning for hele året på 250 mio. euro, eller knapt 1,9 mia. danske kroner.

Dermed har Ryanair udsigt til om otte måneder at tage hul på et regnskabsår, hvor der fra begyndelsen vil ligge en betydelig fordel på omkostningssiden, hvilket kan styrke selskabets konkurrenceevne.

Tøver med at opjustere
Selvom Ryanairs nettoresultat i første kvartal steg med 25 procent i forhold til samme periode sidste år, vil selskabet ikke umiddelbart opjustere forventningerne til årsresultatet.

“Selvom udviklingen billetpriserne er bedre end forventet i første halvår, hvilket vil skubbe forventningerne til årsresultatet mod den øvre ende af vores tidligere guidede interval på mellem 940 og 970 mio. i nettooverskud, advarer vi dog mod, at lægge for meget vægt på dette forhold. Vi er 12 procent foran i sammenligning med sidste år, men vi er stærkt afhængige af den endelige udvikling i billetpriserne for andet halvår af regnskabsåret, og her har vi i øjeblikket næsten nul sigtbarhed,“ hedder det i en meddelelse fra Ryanair.

Ryanair kunne som ventet ikke undlade at indflette en kommentar i kvartalsmeddelelsen i forhold til baselukningen i København og Billund.

“For to uger siden besluttede vi for at varetagere interesserene for vores kunder og ansatte at lukke vores to danske baser i København og Billund. Det skete i kølvandet på trusler fra danske fagforeninger om at lade deres medlemmer, som er ansatte i konkurrerende flyselskaber, lave blokader mod vores flyvninger. Ved at flytte flyene fra København og Billund til andre lufthavne udenfor Danmark, har fagforeningerne ikke mulighed for på legal vis at gøre alvor af blokadetruslerne, hvilket giver os mulighed for at fortsætte den stærke vækst i København uden fagforeningernes indblanding,“ skriver det irske lavprisflyselskab.

Selskabet åbner i efteråret nye baser i Berlin og Gøteborg i tillæg til de 72 baser, der findes i dag over hele Europa og Nordafrika. I løbet af vinteren modtager Ryanair 31 nye fly, hvilket betyder, at der i flåden ved udgangen af regnskabsåret den 31. marts 2016 forventes at være 340 Boeing 737-800 fly, der betjener omkring 103 mio. årlige passagerer.

Foto: Joakim J. Hvistendahl