Ryanair er lun på at blive medejer af selskabets hublufthavn London Stansted. Den nuværende ejer er blevet tvunget til at sætte lufthavnen til salg.
Ryanair er kommet et stort skridt nærmere lavprisselskabets mål om at blive medejer af London Stansted lufthavnen. Medejerskabet skal give Ryanair indflydelse på hvor store afgifter selskabets primære trafikknudepunkt opkræver.
Den nuværende ejer, BAA, har tabt en retssag til de britiske konkurrencemyndigheder om hvorvidt BAA har monopol på driften af lufthavne i London. Det mente retten, og dommen tvinger BAA, der også ejer London Heathrow, til at frasælge Stansted-lufthavnen.
BAA har valgt ikke at appellere dommen til højesteret, men undlader alligevel ikke at pointere, at de fortsat mener, at Heathrow og Stansted servicerer hvert deres marked.
Få Ryanair ombord
Derfor er Ryanair i dialog med de seks eller flere konsortier, som menes at have interesse i at købe London Stansted. Ryanair ønsker en ejerandel på 25 procent og flere af de potentielle investorer ønsker at få Ryanair ombord i ejerkredsen. Ryanair håber at kunne sikre sig selv og sine passagerer lavere priser og bedre service i lufthavnen, som er et af de største trafikknudepunkter for både Ryanair og rivalen easyJet. Således opererer Ryanair alene 41 fly fra lufthavnen nordøst for London.
Målet med medejerskabet skulle blandt andet være, at få passagererne hurtigere ind og ud af flyene.
”Vi vil gerne have så små og effektive faciliteter som muligt,” siger en talsmand for Ryanair til avisen The Guardian.
Ryanair og easyJet har begge de seneste fem år gradvist reduceret deres trafikprogrammer i Stansted i protest mod BAA’s afgifter. Det har betydet, at lufthavnen er blevet overhalet af Manchester og i dag er Storbritanniens fjerdestørste lufthavn med lidt over 18 mio. passagerer sidste år.
Vil købe lokalrivalerne
En ejerandel i Stansted lufthavnen er ikke det eneste investeringsobjekt, som Ryanair har i kikkerten. På sin irske hjemmebane arbejder Ryanair på at få lov til at købe lokalrivalerne hos Aer Lingus. EU-Kommissionen går netop nu og overvejer om de skal sige god for købet, eller om kommissionen, som de har gjort to gange tidligere, skal vende tommelfingeren nedad.
Med et køb af Aer Lingus ville Ryanair få en særdeles dominerende markedsposition på flyvningerne mellem Irland og Storbritannien.