Kabine i Ryanair-fly, der har plads til 189 passagerer. (Foto: Ryanair | PR))

Sådan ser Ryanairs nye kabiner ud

Boeings såkaldte Sky Interior og marineblå sæder med læderlook giver Ryanairs kabiner et gevaldigt løft.

Det irske lavprisselskab Ryanair har gennem de seneste tre år arbejdet på at forbedre sit omdømme og sit serviceniveau gennem det såkaldte ”Always getting better”-program. Og nu har Ryanair frigivet de første billeder af en af de helt store brikker i arbejdet med at blive bedre.

Det er den nye kabineindretning i de 180 nye Boeing 737-800 fly, som Ryanair i de kommende år får leveret. Fly, som skal hjælpe selskabet til at nå sit mål om 150 millioner passagerer indenfor få år. De første nye fly med den nye kabineindretning sættes ind i Ryanairs trafikprogram senere i januar.

Den gule farve, som signalerer lave priser og udsalg, fylder meget mindre i de nye kabiner end i de eksisterende. Fra at have fyldt det meste af kabinen, så er den tarvelige udsalgsgule farve blevet gjort mørke og er nu kun tilstede som en kant rundt om sæderne.

Slimline-sæder, der giver mere benplads og som fremover vil have et maritimblåt læderlook. Det leder tankerne hen på business jets og business class-kabinerne hos nogle af de mest luksuriøse femstjernede flyselskaber.

Større hylder fylder mindre
De nye fly kommer desuden med Boeings såkaldte Sky Interior, som man også finder på de nye Boeing 737-800 fly, som Norwegian løbende modtager fra Boeing-fabrikkerne i Seattle på USA’s vestkyst.

Sky Interior-indretningen består blandt andet af LED-pærer, der øger følelsen af plads og forbedrer den samlede oplevelse af kabinen, samt nye indbyggede højtalere, som forbedrer lydkvaliteten og gør det nemmere at høre flypersonalet meddelelser. Nye luftindtag og lyddæmpende materiale reducerer lydniveauet med op til to decibel, ligesom nye vægge gør kabinen bredere.

Og endelig så er det lykkedes Boeing’s ingeniører at gøre bagagehylderne større, men samtidig få dem til at fylde mindre i kabinen, så passagererne oplever mere luft over hovederne, når de sidder i sæderne.

Skælder mindre ud
Always getting better-programmet involverer også en ny og mere brugervenlig hjemmeside, brugen af stadig flere centrale lufthavne og to stykker gratis håndbagage, samt en topchef, der skælder mindre ud på passagererne i medierne, sådan som topchef Michael O’Leary har været kendt før at gøre tidligere.