Salg af slots skal betale airberlins statslån

Salg af landingstilladelser skal gøre airberlin i stand til hurtigt at tilbagebetale det milliardlån, som den tyske regering har bevilget i kølvandet på selskabets betalingsstandsning.

Europæiske, amerikanske og asiatiske flyselskaber får mulighed for at få fingre i landingstilladelser i nogle af de største lufthavne i verden, når airberlin i de kommende måneder skal til at skaffe kapital til at kunne tilbagebetale det midlertidige lån på 1,1 mia. kroner, som den tyske regering tirsdag bevilgede til selskabet i forbindelse med annonceringen af airberlin’s betalingsstandsning tirsdag eftermiddag.

Salg af de eftertragtede landingstilladelser, som airberlin sidder inde med i lufthavne som Paris Charles de Gaulle, Frankfurt, Los Angeles, San Francisco og New York’s JFK-lufthavn skal nemlig være med til at skaffe pengene tilbage til de tyske skatteydere.

Det var budskabet fra Tysklands erhvervs- og økonomiminister Brigitte Zypris, da hun på et pressemøde tirsdag eftermiddag redegjorde for den opsigtsvækkende lånegaranti, der har en løbetid på omkring tre måneder. Hun har tillid til, at airberlin nok skal tilbagebetale pengene.

Higer efter tilladelser
SAS har flere gange solgt landingstilladelser i London Heathrow-lufthavnen og fået sig særdeles godt betalt. Airberlin flyver dog ikke til London Heathrow-lufthavnen og lægger derfor ikke inde med landingstilladelser i Europas mest kapacitetstrængte lufthavne, hvor selskaber som British Airways, Singapore Airlines, Emirates og Turkish Airlines higer efter at få tilladelser til flere flyvninger.

Til gengæld flyver airberlin til en række andre lufthavne i Europa, Mellemøsten og Nordamerika, hvor andre selskaber sagtens kan bruge airberlins landingstilladelser.

En anden potentiel køber
Som CHECK-IN.dk kunne fortælle tirsdag eftermiddag, så meddelte Lufthansa Gruppen ret hurtigt efter at airberlin gik i betalingsstandsning, at Lufthansa er i intense forhandlinger med airberlin om at overtage dele af airberlins fly og personale. Ifølge flere internationale medier, så er en anden potentiel køber af dele af airberlin også på banen. Lufthansa må dog vurderes at stå stærkest, og selskabet har da også flere gange det seneste år klart erklæret, at man var interesseret i at overtage dele af airberlin.

Mens den tyske regering og Lufthansa prøver at kigge fremad og måske sikrer nogle af de mere end 10.000 arbejdspladser i airberlin, så kan den tyske pilotfagforening Vereinigung Cockpit ikke lade være med at dvæle lidt ved, hvorfor airberlin tirsdag måtte gå i betalingsstandsning.

Betalingsstandsningen kom nemlig efter at mellemøstselskabet Etihad Airways, der ejer knap 30 procent af airberlin, trak i håndbremsen og sagde nej til at skyde flere penge ind i det kriseramte tyske flyselskab – uden at det havde en positiv indvirkning på den blodrøde bundlinje. Alene i 2016 fik airberlin et underskud på 5,8 mia. kroner.

Piloternes fagforening langer hårdt ud efter Etihad, der så sent som i april i år skød 250 mio. euro, svarende til knap 1,9 mia. kroner, ind i airberlin som frisk kapital.

”Etihad efterlader airberlin som en varm kartoffel, selvom nye investorer har vist interesse. Dette viser investorerne fra Mellemøstens sande ansigt,” lyder det i en udtalelse fra Vereinigung Cockpit.

Svække oneworld-alliancens position
Airberlin transformerede for år tilbage sig selv om fra lavprisselskab til netværksselskab, hvilket blandt andet indebar, at selskabet meldte sig under oneworld-alliancens faner. Hvis resterne af airberlin bliver overtaget af Lufthansa, der er et af de toneangivende medlemmer af den konkurrerende Star Alliance, så vil det markant svække oneworld-alliancens position i Centraleuropa. Udover airberlin, så er British Airways, Iberia og Finnair de europæiske medlemmer af alliancen.

Derfor spekuleres der fra flere sider i om den anden interesserede køber af dele af airberlin kunne være International Airlines Group (IAG), der er moderselskab for British Airways og Iberia.

Airberlin har i alt 120 fly i sin flåde. Heraf er omkring 40 udlejet til Lufthansa og Eurowings, mens de resterende fortsat opereres af airberlin selv. Det midlertidige lån fra den tyske regering sikrer, at selskabets operationer fortsætter indtil selskabets fremtidige skæbne er afgjort.

Lufthansa har oplyst, at man satser på at kunne lande en aftale indenfor de næste par uger.

 

Relaterede artikler:

Airberlin går i betalingsstandsning

British Airways holder øje med airberlin

Airberlin beder om hjælp fra delstater

Airberlin: Vi overlever ikke uden ny partner

Lufthansa vil overtage gældfrit airberlin

Medier: Etihad vil af med airberlin til Lufthansa

Overlevelsesplan: Airberlin reducerer flåden fra 127 til 75 fly