Samhandel mellem SAS og Cimber Sterling reduceret

For blot et år siden opererede Cimber Sterling otte fly for SAS, der var selskabets betydeligste kunde med en andel på ca. 30 % af omsætningen. Nu er kundeforholdet reduceret betydeligt, idet Cimber Sterling kun skal operere fire fly for SAS i en ny kontrakt.

SAS har i en årrække været en af Cimber Sterling´s større kunder inderfor det såkaldte “ACMI“ segment (Aircraft, Crew, Maintenance and Insurance), hvilket vil sige udlejning af fly med operationelt ansvar – også kaldet “wet lease“.

Alene i regnskabsåret 2006/07 udgjorde SAS-aktiviteten 40 % af den samlede omsætning hos Cimber Sterling.

Da Cimber Sterling gik på børsen for blot etår siden, opererede selskabet syv CRJ200 fly og et ATR42-500 fly for SAS.Dette samarbejde havde en værdi svarende til ca. 30 % af selskabets omsætning. Aftalen mellem Cimber Sterling og SAS er nu reduceret til blot at omfatte fire CRJ200 fly i en ny aftaleperiode fra marts 2011 til marts 2012.

ACMI-aftalerne indebærer, at Cimber Sterling mod et fast vederlag opererer de leasede fly for SAS under Cimber Sterlings såkaldte AOC, der er licens til erhvervsmæssig flyvning.

I den nye aftale stillerSAS selvpiloter og kabinepersonale til rådighed for de fire leasede fly. Cimber Sterling vil have ansvaret for at gennemføreflyvningerne i henhold til det trafikprogram SAS har fastlagt, ligesomCimber Sterling vil have det fulde operationelle ansvar for flyene.

I den nye aftale med SAS skalCimber Sterling operere en del af SAS’ regionale ruter, hvortil Cimber Sterlings jetfly af typen Canadair Regional Jet er meget anvendelige. Flyet har en størrelse og hurtighed, der er velegnet til de korte højfrekvente forretningsruter med relativt høj “yield“. Flyet er nemlig ikke billigt at operere, da det ikke er særligt brændstoføkonomisk.

”Vi har igennem mange år haft et godt samarbejde med Cimber Sterling, og det er tilfredsstillende, at vi nu fortsætter. Cimber Sterling er dygtige til at operere de mindre regionale ruter, og de har de rigtige flytyper,” siger koncernchef i SAS, John Dueholm.

For Cimber Sterling betyder kontrakten en sikker og stabil indtjening, men også en balance mellem ind- og udlejede fly. Herudover vil der typisk også være forudbetaling forbundet med ydelser af denne art, hvilket virker styrkende på selskabets likviditet.

”Vi ejer en del fly, og vi leaser en del. Kontrakten med SAS sikrer en god balance i det regnestykke – og er selvfølgelig også en stabil indtægtskilde. Vi har altid været glade for vores velfungerende samarbejde med SAS, og den nye aftale er på alle måder meget positiv for Cimber Sterling,” siger Jacob Krogsgaard, administrerende direktør i Cimber Sterling.

Ifølge Cimber Sterling er det blandt andet ruter som København-Aberdeen, København-Hamborg og København-Lyon, som selskabet skal operere for SAS.

Foto: Cimber Sterling skal i en ny kontrakt operere fire CRJ200 fly for SAS i perioden fra marts 2011 til marts 2012.