SAS kan ikke bruge det til noget, når CPH forsvarer sine høje afgifter med, at man er billigere end store lufthavne i Centraleuropa. CPH er næsten dobbelt så dyr som Oslo på både kort- og langruter.
SAS tager nu til genmæle overfor Københavns Lufthavns forsvar af, at lufthavnens landings- og passagerafgifter er væsentlig højere end afgifterne i Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda lufthavnene. Samtidig fremlægger SAS ny dokumentation for CPH’s høje priser og kalder lufthavnen for en af Europas dyreste.
Som CHECK-IN.dk kunne fortælle i sidste uge, så er det næsten dobbelt så dyrt for SAS at flyve med sine langdistancefly fra CPH, som det er at flyve fra Oslo Gardemoen og Stockholm Arlanda. Det viste SAS’ interne beregninger, som selskabet i sidste uge fremlagde for CHECK-IN.dk.
Hvis udgifterne i Københavns Lufthavn sættes til index 100, så svarer udgifterne til lufthavnsafgifter i Oslo og Stockholm til henholdsvis index 52 og 60 for et af SAS’ Airbus A330-300 Enhanced langdistancefly.
Det er dog ikke kun på de lange ruter med de store fly, at Københavns Lufthavn er markant dyrere. Det gør sig også gældende på de europæiske og intraskandinaviske flyvninger. Det viser nye beregninger, som SAS fremlægger for CHECK-IN.dk.
Beregningerne tager udgangspunkt i hvad det koster at flyve med et Airbus A320-fly fra henholdsvis Københavns Lufthavn, Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda. Hvis udgiftsniveauet i CPH sættes til index 100, så svarer udgifterne i Oslo og Stockholm til henholdsvis index 61 og 66.
Start- og passagerafgifter for et Airbus A320-200 fly i Københavns Lufthavn, Stockholm Arlanda og Oslo Gardermoen.*
CPH | ARN | OSL | |
Startafgift | 3.421 | 1.230 | 4.828 |
Støj | – | 600 | – |
Emission | 169 | 499 | – |
Handlingudstyr | 577 | – | |
Passagerafgift | 10.939 | 10.502 | 6.804 |
PRM** | 544 | 441 | – |
Handlingudstyr II | – | 1.562 | – |
Infrastruktur | 1.823 | – | – |
Sikkerhedsafgift | 5.300 | 3.030 | 4.586 |
Total lokal valuta | 22.197 | 18.442 | 16.218 |
Total svenske kroner | 28.057 | 18.442 | 17.094 |
Index | 100 | 66 | 61 |
Kilde: SAS
* Baseret på et Airbus A320-200 fly med total startvægt på 73,5 tons, 168 sæder, en belægning på 75% svarende til 126 passagerer – heraf 30 procent transferpassagerer.
** PRM = Passenger with reduced mobility. Assistance til handicappede, kørestolsbrugere, gangbesværede med flere.
Særdeles konkurrencedygtige
I Københavns Lufthavn pegede man i sidste uge på, at Oslo og Stockholm slet ikke er lufthavnens primære konkurrenter. Det er en række større centraleuropæiske lufthavne. Og dem slår CPH på prisen.
“Vi konkurrerer primært med de større europæiske lufthavne som München, Zürich, Bruxelles og Wien – og her er vi også på takstområdet særdeles konkurrencedygtige,“ udtalte kommerciel direktør i Københavns Lufthavn, Peter Krogsgaard.
Kigger ikke på Timbuktu
Hos SAS kan man ikke bruge den forklaring til særlig meget.
”Vi sammenligner med det marked vi befinder os i. Når vi taler om trafikknudepunkter i Skandinavien, så kigger vi ikke på priserne i Timbuktu. Og faktum er bare, at Københavns Lufthavn er en af Europas dyreste lufthavne,” understreger koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen fra SAS overfor CHECK-IN.dk.
Han lægger ikke skjul på, at de høje afgifter har stor betydning, når det skal besluttes hvilket ruter SAS skal åbne eller lukke.
”Hvor er kunderne og hvor vil de gerne hen. Det spiller først og fremmest ind, når vi åbner nye ruter. Men når vi vurderer rutemulighederne, så vender vi hver 25 øre. Og så er det klart, at business casen bliver anstrengt af at Københavns Lufthavn er så markant dyr,” fastslår Lars Sandahl Sørensen.
Burde selv betale
SAS holder desuden et vågent øje med hvad Københavns Lufthavn bruger sine penge på og hvordan de behandler andre flyselskaber.
”Vi er meget optaget af at andre flyselskaber i CPH ikke får særlige gunstige betingelser. Vi vil ikke betale for at andre flyselskaber kan bruge lavprisfingeren GO eller at de kan lande i CPH med Airbus A380. De selskaber, der vil det, burde selv betale for det,” pointerer Lars Sandahl Sørensen.
Men sådan fungerer det jo ikke. I dag går alle afgifter ned i den samme kasse, der blandt andet finansierer opførelsen af GO og klargøringen af lufthavnen til at kunne modtage Airbus A380.
”Det er rigtigt. Men så ser vi fordele ved Københavns Lufthavn andre steder,” siger Lars Sandahl Sørensen.
Han peger på, at det høje afgiftsniveau ikke just er til CPH’s fordel.
SAS har de senere år åbnet stadig flere ruter direkte fra Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda til destinationer i Europa på bekostning af selskabets primære trafikknudepunkt i Københavns Lufthavn.
Foto: Morten Lund Madsen.