SAS dårligst til at fylde flyene

SAS var langt dårligere end sine europæiske konkurrenter til at fylde flyene i september.

Hvis man kiggede ind i et gennemsnitligt SAS-fly i september måned, så ville kun 74 ud af 100 sæder være optaget af passagerer. Hvis man derimod kiggede ind i et fly fra airberlin eller Air France-KLM, så ville henholdsvis 87 og 85 ud af 100 sæder være besat med betalende passagerer.

Et vue nedover en række europæiske flyselskabers trafiktal for september måned viser nemlig, at SAS var langt dårligere til at fylde sine fly end konkurrenterne var. Således havde SAS i september en såkaldt belægningsprocent på 73,9 procent når man ser på både Scandinavian Airlines-delen og Widerøe-delen af SAS Gruppen. Det er en tilbagegang på 2,6 procent. Ser man alene på Scandinavian Airlines, så var tilbagegangen procentvis den samme og belægningen endte på 74,5 procent.

Det er 12,8 procentpoint dårligere end airberlin og 10,7 procent dårligere end Air France-KLM. Begge selskaber kan notere sig omtrent samme belægning som samme måned året før.

Hos International Airlines Group (IAG), der tæller British Airways, Iberia og Vueling, havde de tre selskaber tilsammen en gennemsnitlig belægning på 84,4 procent. Og på ruterne til blandt andet Nordamerika, Sydamerika og Caribien var over 86 procent af sæderne solgt.

Ekstra kapacitet
Hvis man indsnævrer fokus til SAS’ nordiske konkurrenter, så klarede Finnair sig bedst med 81,1 procent og en fremgang på 2,6 procent. Størst tilbagegang var der hos Icelandair, der gik tre procent tilbage til 78,1 procent. Det er dog stadig 3,6 procentpoint bedre end Scandinavian Airlines-delen af SAS.

Som omtalt mandag her på CHECK-IN.dk, så kom Norwegian ud af september med en belægning på 78,3 procent. Det er 3,8 procent bedre end SAS.

Forklaringen på SAS’ lave belægning skal blandt andet findes i at selskabet indsatte en del ekstra kapacitet på især norske og svenske indenrigsruter. Og salget fulgte ikke lige så hurtigt med som kapacitetsvæksten.

Lufthansa-gruppen kommer først med september-tal for Austrian, Swiss, Brussels og Lufthansa i morgen torsdag.