(Foto: Air France)

SAS er Europas mest rettidige flyselskab

Skal man frem til tiden skal man tilsyneladende vælge SAS. Ifølge tal fra FlightStats.com er SAS i hvert fald sommerens mest rettidige af de store flyselskaber i Europa. Mindre godt går det for EasyJet, hvor stifteren har forlangt at få forsinkelserne kraftigt nedbragt.

Rettidighednævnes ofte som en afgørende konkurrenceparameter i de fleste brancher, og luftfartsselskaberne er ingen undtagelse.

I sommeren 2009 var SAS Europas mest rettidige luftfartsselskab, og den bedrift har det skandinaviske flyselskab netop gentaget. Det oplyser SAS påbaggrund af data fra FlightStats.com, der er verdens førende informationskanal om flydata og lufthavne.

I juli måned varSAS faktisk det mest præciseoverhovedet blandt verdens store luftfartsselskaber. Og forperioden maj, juni og juli 2010 havde SAS en bedre rettidighed end noget andet stort luftfartsselskab i Europa.

Rettidig ankomst- Selskab (juli 2010)
—————————————————
90,35 % – SAS
84,50 % – KLM
83,25 % – Norwegian
72,58 % – Air Berlin
69,18 % – Ryanair
52,45 %- EasyJet
45,92 % – Iberia
Kilde: Data fra FlightStats.com. FlightStats Analytics overvåger mere end 150.000 flyvninger hver dag. En rettidig ankomst defineres som ankomst til gaten indenfor en margin af 15 minutter.

I juliregistrerede FlightStats.com15.840 ankomster for SAS, og af dem var 14.312 rettidige, svarende til 90,35 %.Det næstmest rettidige af de store europæiske luftfartsselskaber i juli måned var hollandske KLM. Her ankom 84,5 % af flyene til tiden.

Blandt de dårligste var ifølge oplysningerne fra FlightStats.com selskaberne EasyJet og Iberia hvor kun hver andet fly ankom på det oprindeligt planlagte tidspunkt.

Den manglende rettidighed for EasyJet har allerede skabt overskrifter. I sidste måned truede Easyjets grundlægger, Sir Stelios Haji-Ioannou, med at fratage selskabet retten til at anvende brandet EasyJet i utilfredshed med de store forsinkelser.

Grundlæggeren har sendt et åbent brev til selskabets ledelse og bestyrelse, hvor han kræver, at selskabet reducerer antallet af aflyste afgange, øger antallet af fly, der afgår til tiden og samtidig sikrer, at den gennemsnitlige forsinkelse bringes ned.

Ifølge Air & Business Travel News var den gennemsnitlige forsinkelse for EasyJet fly i engelske lufthavne på hele 26 minutter i maj 2010 mod 9 minutter året før.

Ledelsen hos EasyJet mener, at den manglende rettidighed skyldes en række faktorer, herunder utilfredshed blandt personalet, men Stelios Haji-Ioannouhar krævet, at den gennemsnitlige forsinkelse reduceres til under 15 minutter inden 26. oktober. I modsat fald vil han overveje at fratage selskabet retten til at benytte EasyJet som brand.

Grundlæggeren har modtaget i stigende antal klager direkte og frygter at den dårlige performance vil ”forårsage uoprettelig skadepå opfattelsen af såvel luftfartsselskabet, EsyJet brandet og Easy varemærket.”

Ifølge Stelios Haji-Ioannou skyldes de store problemer, at selskabet ganske enkelt har for få ansatte til at levere de solgte flyrejser.