SAS er tavs om Singapore-drøftelser

Forhandlingerne om en joint-venture aftale mellem SAS og Singapore Airlines blev for første gang annonceret for 11 måneder siden. Nu er drøftelserne tilsyneladende gået i stå, men SAS er tavs om sammenbruddet.

Den 19. maj 2012 kan SAS fejre et uofficielt jubilæum. Denne dato er det præcis et år siden, at det skandinaviske luftfartsselskab for første gang løftede sløret for det kommende joint-venture samarbejde med Singapore Airlines, der er partner i Star Alliance.

Til lejligheden var der sidste årblevet underskrevet et Letter of Intent, hvori det hed, at parterne arbejdede på at udvikle samarbejdet til at omfatte flere codeshare-flyvninger samt etablering af nye ruter mellem Skandinavien og Singapore.

Mere konkrete blev planerne, da der 12. januar i år blev offentliggjort et Memorandum of Understanding underskrevet af SAS og Singapore Airlines.

Heri hed det, at den øgede flybetjening som følge af et kommende joint-venture samarbejde skulle ske gennem etablering af en ny rute mellem Stockholm og Singapore, ligesom frekvenserne mellem København og Singaporeskal øges.

Uenighed om rækkefølgen
Men parternes enighed har i første omgang ikke rakt langt nok. Ifølge kilder tæt på processen er SAS og Singapore Airlines uenige om rækkefølgen og i hvilken takt, at et eventuelt samarbejde skal udvikles.

Singapore Airlines ønsker angiveligt først at øge på frekvensen mellem Singapore og København, førend der etableres en ny rute til Stockholm. SAS har derimod et krav om, at den nye Singapore-Stockholm rute først skal etableres, før der kan øges på Singapore-København ruten.

Med denne uenighed er processen tilsyneladende gået i stå, bekræfter kilder overfor CHECK-IN.dk. Det afvises dog af en talsmand fra SAS, der samtidig er ualmindelig kortfattet omkring sagen.

“Der føres fortsat drøftelser mellem SAS og Singapore Airlines, men herudover ønsker vi ikke på nuværende tidspunkt at kommentere sagen yderligere,“ siger Anders Lindstrøm, der er PR-direktør hos SAS.

Andre joint-ventures indenfor Star Alliance
I dag tilbyder Singapore Airlines 3 ugentlige afgange fra Singapore til København. En fælles opgradering af ruten til minimum 5 ugentlige afgange på ruten har været forventet, førend der åbnes til andre skandinaviske gateways.

Såfremt Singapore Airlines står fast på dette synspunkt, kunne noget tyde på, at aftalen ikke vil kunne realiseres som planlagt.

SAS og Singapore Airlines er begge medlemmer af Star Alliance, hvorfor der umiddelbart burde være et formelt grundlag for et tættere samarbejde mellem de to luftfartsselskaber.

Andre selskaber i Star Alliancehar allerede indgåetjoint-venture lignende aftaler. SAS og Lufthansa samarbejder alleredei trafikken mellem Skandinavien og Tyskland, mens selskaberne Air Canada, United, Lufthansa, Austrian, Swiss, Brussels Airlines og LOT har et joint-venture samarbejde i Atlantic Plus-Plus mellem Europa og Nordamerika.