Trykfald i kabinen på SK1480 (Foto: Alexander W. Brander | Twitter)

SAS-fly fortsatte trods tab af kabinetryk

Et CRJ900-fly fra SAS – opereret af irske CityJet – tabte kabinetrykket under en flyvning fra Billund til Stockholm, men flyet fortsatte til den svenske hovedstad i lav højde.

Som pilot skal man indimellem træffe hurtige og yderst vigtige beslutninger for passagersikkerheden ombord på et fly.

Piloterne på et CRJ900-fly fra den canadiske flyproducent Bombardier blev imidlertid udsat for en sådan situation, der krævede hurtig reaktion, hvis ikke passagerernes liv skulle komme i fare. Det skriver The Aviation Herald.

Der er tale om SAS-flyet med registrering EI-FPE, som onsdag den 30. august var fløjet afsted på rutenummer SK1480 fra Billund til Stockholm.

Flyet, der havde 55 passagerer og fire besætningsmedlemmer ombord, var steget til 19.000 fods højde (5.790 meter, red.), da besætningen registrerede en dekompression – altså tab af kabinetryk. Der blev tale om en nødsituation, og piloterne tog en rask beslutning og gik ned i 9.000 fod (2.745 meter, red.), mens passagerernes iltmasker blev udløst fra loftet.

Efterfølgende steg flyet til 10.000 fod (3.050 meter, red.), og i denne højde er det muligt at trække vejret normalt. Trods det manglende kabinetryk, fortsatte flyet til Stockholm, hvor det foretog en sikker landing en time efter at have stoppet opstigningen i 19.000 fod.

Passagererne var ikke i fare
Paul Hulme Harrison er talsmand for Flyveteknisk Selskab i Ingeniørforeningen IDA og har beskæftiget sig med flyvning og luftfart i det meste af sit liv. Udfra de foreliggende oplysninger vurderer han, at der ikke umiddelbart har været tale om en faretruende situation.

”Min opfattelse er ikke, at passagerernes sikkerhed har været i fare. Men det er selvfølgelig ubehageligt og en grim oplevelse for mennesker, der ikke forstår, hvad der sker. Jeg er sikker på, at flyselskabet har fortalt passagererne, at der ikke var noget farligt i situationen,” fortæller Paul Hulme Harrison.

”Piloterne har nok taget beslutningen om at blive og fortsætte i 10.000 fod ud fra de bedste vejledninger og overvejelser, de kunne tage. De har gennemtænkt deres muligheder og formentlig talt med deres selskab og flyveledelsen.”

CityJet kan lære af fejl
En passager rapporterede om ’skyet’ vejr i kabinen, og det er en helt naturlig situation, når kabinetrykket falder. Paul Hulme Harrison forklarer, at når temperatur og tryk falder, fortættes vand i luften til skyer, og det er præcis, hvad der er sket i flyet i takt med opstigningen til 19.000 fod.

”Man må ikke flyve over 12.000 fod (3.660 meter, red.) uden ilt. Jeg ville personligt aldrig flyve over 10.000 fod uden ilt, men i det her tilfælde går de op ved 19.000 fod og finder ud af, at trykket er for lavt, og flyet går ned i en højde, hvor man kan trække vejret normalt,” siger Paul Hulme Harrison.

SAS-flyet, der er opereret af CityJet, forblev på landjorden i Stockholm i de følgende lidt over fire dage, inden det blev sat tilbage i drift.

CHECK-IN.dk har tirsdag modtaget et svar fra CityJet, som var operatør på flyvningen:

“Efter nedstigningen fik standard-procedurerne genoprettet normalt kabinetryk, og flyvningen fortsatte til destinationen,” lyder det.

 

Relaterede artikler:

SAS-fly landede med punkteret dæk

SAS-fly i hård landing

Udramatisk SAS-sikkerhedslanding i Gdansk

SAS-passagerer overnatter i lufthavnsterminal i Novosibirsk

SAS-fly opereret af Jet Time kom ud af kontrol