Stor festivitas i Københavns Lufthavn ved åbningen af Atlanta-ruten. (Foto: SAS)

SAS flyver nu direkte ind i Deltas rutenetværk

Med mandagens åbning af en direkte rute fra København til Atlanta kan SAS-kunder nu blive fløjet direkte ind i rutenetværket hos Delta Air Lines, der er ny partner for SAS.

SAS skrev sig mandag ind i luftfartshistorien med selskabets nye rute til Atlantas Hartfield-Jackson International Airport, der i 2023 var verdens travleste lufthavn med næsten 104,7 millioner årlige passagerer.

Det er samtidig selskabets niende sommerrute til Nordamerika, som SAS i stigende grad har rettet sit fokus som følge af de manglende muligheder for at flyve over Rusland til Kina og Japan samt i forbindelse med det nye samarbejde med Air France, KLM, Delta Air Lines og Virgin Atlantic, der træder i kraft den 1. september i år.

SAS vil i sommertrafikprogrammet flyve dagligt til Atlanta med en Airbus A330-300, der har plads til 262 passagerer, og når vintertrafikprogrammet træder i kraft fra slutningen af oktober, indsættes den 300 sæder store Airbus A350-900, der skal flyve fem gange om ugen.

Ruteåbningen er da også imødeset med forventning hos Paul Verhagen, kommerciel direktør i SAS.

“SAS glæder sig over at udvide sine tilbud til både forretnings- og ferierejsende. Fritidsrejsende kan se frem til at udforske Atlanta og flere nye destinationer i hele USA, alle bekvemt tilgængelige fra Atlanta. For forretningsrejsende fungerer Atlanta som et vigtigt knudepunkt, hjemsted for adskillige Fortune 500-virksomheder, hvilket gør det til en lukrativ og vigtig destination,” siger Paul Verhagen.

Fly til tiden
Den første afgang betød stor festivitas ved gate C36, hvor SAS’ koncernchef Anko van der Werff og Christian Poulsen, CEO i Københavns Lufthavn, holdt taler.

Afgangen med rutenummer SK929 var opsat til kl. 13.10, og flyet kom afsted fra gaten til tiden og var allerede på vingerne kl. 13.25 med en forventet ankomsttid i den amerikanske sydstatslufthavn lidt efter kl. 16.00 lokal tid.

Det vil i givet fald betyde, at de 7.408 kilometer tilbagelægges en time hurtigere end planlagt i tidtabellen.

SAS-rute start på fremtidigt samarbejde
Hovedparten af de rejsende har Atlanta som slutdestination, selvom lufthavnen i Martin Luther Kings fødeby giver gode muligheder for at rejse videre i Delta Air Lines’ omfattende rutenetværk. Muligheder som Alain Bellemare, direktør for Deltas internationale aktiviteter, ser frem til at forfølge.

“At arbejde tæt sammen med SAS vil yderligere styrke Deltas tilstedeværelse i Nordeuropa ved at tilbyde vores kunder forbedret adgang til destinationer. Vores bilaterale aftale er en integreret del af vores langsigtede strategi for bedre at forbinde Delta-kunder over hele verden, og SAS’ nye nonstop-service mellem Atlanta og København, et af deres primære europæiske knudepunkter, er en stærk start på opbygningen af ​​vores fremtidige samarbejde.”

Delta Air Lines har tidligere fløjet mellem København og Atlanta. Første gang var i perioden fra 1991 til 1998 og igen fra 2006 til 2011.

 

Relaterede artikler:

Mange justeringer på interkontinentale SAS-ruter

SAS tilpasser USA-trafikprogrammet til Delta

SAS etablerer rute til verdens største lufthavn