SAS forlænger med sin største erhvervskunde

SAS har netop forlænget koncernaftalen med Statoil i yderligere fem år. Det norske olie- og energiselskab har siden 2009 været den største koncernkunde hos SAS.

Nordens to største virksomheder er ubestridt norske Statoil samt danske A.P. Møller-Mærsk. Selvom det verdensomspændende danske konglomerat beskæftiger 89.000 ansatte i 130 lande, er der tilsyneladende ikke så meget rejseaktivitet som i den norske olie- og energikoncern.

Statoil har en omsætning, der er dobbelt så stor som A.P. Møller-Mærsk, men koncernen beskæftiger “kun“ 23.000 ansatte i 34 lande. Men disse ansatte er til gengæld meget rejseaktive, hvilket gør Statoil til den største koncernkunde hos SAS siden 2009.

Det afslører SAS i forbindelse med offentliggørelsen af en ny rammeaftale med Statoil for koncernens ansatte. Aftalen har en samlet værdi på flere milliarder norske kroner og strækker sig over fem år inklusive optioner. Aftalen omfatter ikke kun SAS, men samtlige partnere i Star Alliance er en del af aftalen.

“SAS og Star Alliance er stolte af at forny det mangeårige samarbejde med Statoil i yderligere fem år, og vi er ydmyge over for den tillid og de forventninger, der stilles til os som flyselskab. Vores vision er at gøre livet enklere for den skandinaviske rejsende, og vi ønsker at de rejsende i Statoil skal opleve det samme,“ siger Eivind Roald, der er koncerndirektør i SAS med ansvar for salg og markedsføring.

Også aftaler til små- og mellemstore virksomheder
Sammen med statsaftalerne med de tre skandinaviske lande, hører Statoil-aftalen til i den absolut tunge ende hos SAS.

I Danmark er det A.P. Møller-Mærsk og Novo Nordisk, der er det skandinaviske flyselskabs største kunder. Ellers er det svenske virksomheder, der er blandt de største koncernkunder i SAS. Selskaber som Volvo, Ericsson, Vattenfall, Skanska, Hennes & Mauritz samt IKEA køber årligt flyrejser for store trecifrede millionbeløb.

For virksomheder, der ikke har samme volumen som de nævnte virksomheder, er det også mulighed for at indgå aftaler med SAS. Det sker gennem SAS Credits, hvor små og mellemstore virksomheder kan optjene såkaldte “credits“ til at betale for nye flyrejser.

Gennem SAS Credits er det muligt at opnå en rabat på mellem to og fire procent på rejser med SAS og selskabers partnere i Widerøe og Singapore Airlines. SAS har samlet flere end 30.000 kunder, der har en Credit-aftale.