SAS har indgået aftale med den brasilianske flyproducent Embraer om levering af op til 55 nye E195-E2 til SAS Link. Flyene skal med tiden erstatte de ældre ERJ-195LR.
Tilbage i september 2021 lancerede SAS en ny platformstrategi, hvor det blev besluttet, at der skulle etableres et produktionsselskab under navnet SAS Link.
SAS Link skulle operere fly i det såkaldte “Midsize”-segment i størrelsen fra 100 til 150 sæder, og man lagde ud med at anskaffe nogle brugte Embraer ERJ-195LR med plads til 122 passagerer, og dem har man snart 16 eksemplarer af.
Det lå også i kortene, at man med tiden skulle anskaffe nye fly, og her har valget længe stået mellem brasilianske Embraer med E195-E2 eller Airbus med den canadisk producerede A220-300.
Op til 55 Profit Hunters til SAS
Nu er valget faldet på E195-E2, hvilket SAS i dag har afsløret ved et stort pressevent i Vilhelm Lauritzen Terminalen i Københavns Lufthavn.
Her er det kommet frem, at SAS har afgivet en ordre på ikke mindre end 55 fly af denne type. E2-varianten kan indrettes i en konfiguration fra 120 til 146 passagerer, og SAS går efter en konfiguration på 136 sæder. Første fly leveres i 2027 og herefter et om måneden.
Den helt afgørende forskel er dog brændstoføkonomien. Embraer E195-E2 forbruger 25,4 procent mindre brændstof per sæde, hvorfor den brasilianske flyproducent har døbt flyet, “Profit Hunter”.
Ordren består af 45 fly på en fast ordre samt en option på yderligere 10 fly. Listeprisen er omkring fire milliarder dollars, hvilket svarer til lidt mere end 25 milliarder danske kroner.
“Dette er et afgørende øjeblik for SAS,” lyder det fra Anko van der Werff, der er koncernchef i SAS.
“Embraer E195-E2 er et fly i verdensklasse, der kombinerer enestående ydeevne med fremragende brændstofeffektivitet og komfort. Dette fly er nøglen til at muliggøre fremtidig vækst og forbedrede forbindelser i Skandinavien og resten af verden. Vi har taget os tid til at træffe den rigtige beslutning – og denne store investering afspejler vores tillid til fremtiden og styrken af den aftale, vi har sikret.”
Kan opbygge en moderne og effektiv flåde
SAS-topchefen understreger, at de kommende E2-fly giver SAS muligheden for at opbygge en moderne of effektiv flåde, hvor det bliver muligt at betjene et stigende antal ruter med lavere CO2-emissioner, bedre ruteøkonomi samt en optimal oplevelse for passagererne.
Samtidig er E195-E2 ved at blive certificeret til 100 procent SAF, og i dag kan der flyves på en iblanding med 50 procent SAF i forhold til myndighedskravene.
Kontrakten om nye fly til det skandinaviske flyselskab blev underskrevet af to hollændere, da Embraers CEO, Arjan Meier, ligesom Anko van der Werff er hollænder – også med en fortid hos KLM.
Arjan Meier har også svært tilfreds med ordren.
“Vi er glade for at udbygge vores partnerskab med SAS gennem denne skelsættende aftale. E2 er det mest støjsvage jetfly med én midtergang, der er tilgængeligt i dag – 29 procent mere brændstofeffektivt og med en reduktion på 62 procent i støjniveau i forhold til den forrige generation af jetfly. E195-E2 er banebrydende med hensyn til effektivitet, ydeevne og passagerkomfort. Vi er overbeviste om, at disse fly vil spille en afgørende rolle i SAS’ flåde.”
Relaterede artikler:
SAS planlægger udvidelse af langdistanceflåden