(Foto: Morten Lund Madsen)

SAS halter efter konkurrenterne

SAS havde i 2015 svært ved at holde trit med udviklingen i passagertal og belægningsprocent i forhold til de fem største luftfartskoncerner i Europa.

Luftfartsindustrien har i 2015 haft et af de bedste år siden årtusindskiftet, og det ser ud til at fortsætte i 2016, selvom der fra årets start har vist sig at være udfordringer i horisonten, der kan ændre dette billede.

Et tegn på sundhedstilstanden er, at de tre største luftfartskoncerner i Europa, henholdsvis Lufthansa-gruppen, IAG og Air France-KLM kunne præsentere passagervækst for hele 2015.

Den største vækst blev leveret af IAG og Turkish Airlines. Med til historien om IAG´s vækst hører dog, at koncernen fra den 14. august har medregnet Aer Lingus i trafiktallene. Men passagervæksten i IAG var på 11 mio. passagerer, og det nyerhvervede irske flyselskab flyver med cirka 10 mio. passagerer årligt, så der er stadig tale om en pæn nettovækst.

Anderledes ser det ud med SAS, der havde passagertilbagegang samt et fald i belægningsprocenten. SAS har dog i det meste af 2015 forsøgt at fastholde billetpriserne, hvilket har sat sit aftryk på såvel passagertal som belægningsprocent.

Herudover har SAS-gruppen heller ikke et lavprisflyselskab med i koncernen til at sikre en højere passagervækst samt høje belægningsprocenter.

“Vi har i vores seneste finansår fra november 2014 til oktober 2015 aktivt valgt at sænke kapaciteten med 1,9 procent sammenlignet med året før. Det forklarer nedgangen i trafikken. Kabinefaktoren falder marginalt, fordi vi i første halvdel af året har styret lidt hårdere på yield, men vi har eksempelvis haft rekordhøj kabinefaktor i juli og oktober,“ forklarer pressechef Trine Kromann-Mikkelsen til CHECK-IN.dk.

Nøgletal for Europas seks største luftfartskoncerner (excl. lavprisflyselskaber) for 2015

Koncern Pass. Vækst i % Belægning i % Ændr. %-point
Lufthansa Group 107,7 +1,6 % 80,4 % +0,3
IAG 88,3 +9,3 % 81,4 % +1,0
Air France-KLM 89,8 +2,8 % 85,5 % +0,4
Turkish Airlines 61,2 +11,8 % 77,9 % -1,4
Airberlin Group 30,2 -4,6 % 84,2 % +0,7
SAS Group 27,1 -0,8 % 74,5 % -0,8

Note: I IAG indgår Aer Lingus fra den 14. august 2015. Lavprisflyselskaberne Ryanair og easyJet indgår ikke i sammenligningen, da disse selskaber strukturelt afviger fra de øvrige.

At Lufthansa-gruppen kan præsentere en passagervækst for 2015 på 1,6 procent skal blandt andet ses i lyset af, at et Airbus A320-fly fra Germanwings i marts styrtede ned i Alperne. Denne hændelse afstedkom et passagertab hos Lufthansa-selskabet. Herudover har der i 2015 været adskillige dage med massive driftsforstyrrelser som følge af strejker hos piloter og sidenhen kabinepersonale.

Terror har også haft en påvirkning hos flyselskaberne. Her var Air France-KLM i særdeleshed hårdt ramt efter terrorangrebet i Paris den 13. november. Selskabet oplyser selv, at belægningen på ruterne til Nordamerika og Asien er faldet som følge af terrorhandlingen, og terrorfrygten har foreløbigt frem til årsskiftet kostet det franske flyselskab 900 mio. kroner.

Men IAG kunne også mærke følgerne af terrorhandlingen. “Terror-begivenhederne i Frankrig i november og den deraf følgende opdatering af de amerikanske myndigheders rejsevejledning har haft en midlertidig negativ virkning på vores belægningsprocenter samt forretningstrafikken i december,“ skriver IAG således i en investor-meddelelse.

Højt kapitalafkast
Ved indgangen til 2016 er der stadig optimisme i luftfartsindustrien, selvom fortsatte terrorhandlinger, en nordkoreansk brintbombesprængning samt kølig luft mellem Iran og Saudi Arabien, kan være nogle af de eksterne forhold, der kan dæmpe forventningerne til 2016.


“Luftfartsindustrien leverer solide finansielle og driftsmæssige resultater. Branchens kapitalafkast for 2015 og 2016 forventes at overskride kapitalomkostningerne, hvilket er en meget sjælden begivenhed. Det betyder, at vi er på vej mod økonomisk bæredygtighed. Forbrugerne nyder godt af lavere billetpriser, og flyselskaberne er i stand til at investere i nye fly, der er mere komfortable, mindre støjende og mere miljøvenlige,“ sagde IATA´s generalsekretær Tony Tyler ved indgangen til 2016.

Foto: Morten Lund Madsen