SAS har afsluttet forhandlingerne med leasingselskaberne, hvor 59 fly er kommet på nye leasingaftaler. Fremover vil SAS kun eje 22 fly mod 37 før Chapter 11-processen gik i gang.
Da SAS i begyndelsen af juli sidste år frivilligt igangsatte den særlige Chapter 11-proces ved en amerikansk konkursdomstol, havde selskabet i alt 100 fly fordelt på 83 hos SAS Scandinavia, 15 hos SAS Connect samt to hos SAS Link.
Af disse var 63 leaset, og SAS har nu afsluttet forhandlingerne med leasingselskaberne omkring 59 af disse fly, heraf 52 kort- og mellemdistancefly samt syv langdistancefly. Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse.
Der er samlet indgået aftaler med 15 leasingselskaber, og derigennem er der opnået årlige besparelser på mindst en milliard svenske kroner som en del af den særlige omstruktureringsplan kaldet SAS Forward.
Et vigtigt skridt
Hos SAS udtrykker koncernchef Anko van der Werff stor tilfredshed med udfaldet af forhandlingerne.
“Vi er glade for at kunne meddele, at vi har nået et vigtigt skridt i vores Chapter 11-proces efter at have afsluttet forhandlinger med flyleasingselskaberne. Gennem disse aftaler forventer vi at opnå vores målrettede omkostningsreduktioner relateret til årlige flyleasing- og finansieringsomkostninger, hvilket udgør et vigtigt fremskridt i at nå vores overordnede mål i SAS Forwars-planen.
“Vi er taknemmelige over for vores udlejere for at arbejde konstruktivt sammen med os. Vi fortsætter med at gøre fremskridt i vores transformationsrejse og med at blive et mere konkurrencedygtigt flyselskab,” tilføjer koncernchefen.
Hvert fjerde fly opereres eksternt
SAS forventer i den kommende tid, at flåden skal bestå af 99 fly, hvoraf 22 er ejet af SAS, mens 77 fly er finansieret via forskellige leasingkontrakter.
Herudover beskæftiger SAS 35 fly fra underleverandører som irske CityJet og estiske Xfly/Nordica, og i den kommende sommersæson vil danske Jettime også have tre fly på vingerne for SAS.
Udover at SAS har leveret en håndfuld fly tilbage til leasingselskaberne, skal et antal fly også overgå fra at være ejet til fremover at være på leasingkontrakter via sale-leaseback-aftaler. Det er årsagen til, at SAS har reduceret antallet af ejede fly fra 37 til 22.
Relaterede artikler:
Nye leasingaftaler på 85 procent af leasede SAS-fly