SAS i transatlantisk samarbejde med airBaltic

SAS og airBaltic har ansøgt de amerikanske myndigheder om tilladelse til at etablere code-share flyvninger fra Danmark og Sverige til USA.

Som en del af selskabets nye strategi afhændede SAS den 29. januar sine aktier i det lettiske luftfartsselskab airBaltic til Baltijas Aviacijas Sistemas SIA, der er et selskab ejet af ledelsesgruppen bag airBaltic.

Hidtilhavde SAS ejet 47,2 % af airBaltic, mens den lettiske stathavde haft majoritetsejerskabet. Ledelsesgruppen i airBaltic købte SAS-ejerandelenfor en kontant pris afca. 150mio. kroner.

Det kommercielle samarbejde mellem airBaltic og SAS på ruterne mellem Riga og Skandinavienfortsatte efter transaktionen. Det indebærer således, at airBaltic stadiger en del af SAS EuroBonus-samarbejdet, samt at code-share aftalener blevet bevaretpå ruterne mellem Skandinavien og Riga.

Nu vil SAS og airBaltic i stedet udvide samarbejdet. Selskaberne har i mandags ansøgt de amerikanske transportmyndigheder Department of Transportation (DOT) om tilladelse til at operere i code-share fra sommeren 2009. Code-share er flyvninger, hvor et flyselskab sælger billetter under eget navn på flyvninger, der foretages af en partner.

airBaltic

airBaltic vil sælge og markedsføre SAS-ruter til USA

Ansøgningen betyder, at airBaltic vil sælge flybilletter i eget navn på SAS-rutenettet til USA. Selskaberne har ansøgt om tilladelse til code-share på følgende ruter:

  • København – New York (Newark)
  • København – Chicago
  • København – Washington D.C.
  • Stockholm – New York (Newark)
  • Stockholm – Chicago


Samarbejdet vil betyde, at airBaltic vil markedsføre de transatlantiske SAS-ruter på det baltiske marked og dermed skabe øget potentiale for ruterne. Selskaberne fremhæver i ansøgningen til DOT, at samarbejdetbla. ønskes etableret for “at sikre en succesfuld fortsættelse af de eksisterende ruter til USA“.

SAS har også brug for flere passagerer til Nordamerika, hvor selskabet har foretaget en del justeringer og tilpasninger i kapaciteten i sommerfartplanen for at tilpasse udbuddet til den svage efterspørgsel i markedet. Herudover lukker SAS med udgangen afjuli månedsin rute fra København til Seattle, som en del af “Core SAS“ spareplanen.

I årets første kvartal faldt kabinefaktoren således med 11,5 procentpoint pådeinterkontinentale SAS-ruter. Et faldfra 82,8 % i 1. kvartal i 2008 til 71,3 % i samme periode i 2009. Det kraftige fald i kabinefaktoren var med baggrund i en tilbagegang i passagertrafikken på 18,4 %, mensselskabet “kun“ havde reduceret den udbudte kapacitet med 5,2 % i samme periode.

Link: Joint application of SAS and AirBaltic