SAS Airbus A340-300.

SAS vil ikke afgive rettigheder til Norwegian

Norwegian taler usandt når de påstår, at det er en mere end 60 år gammel aftale, der forhindrer selskabet i at flyve over Sibirien, lyder det nu i et frontalangreb fra SAS

Norwegian må gerne få tilladelse til at flyve over Sibirien og dermed få mulighed for at åbne ruter mellem Skandinavien og Kina. Det skal bare ikke ske på bekostning af de rettigheder, som vi har opnået gennem årtiers arbejde. Sådan lyder det kontante modsvar nu fra SAS til Norwegian, der gennem længere tid har peget på, at en mere end 60 år gammel luftfartsaftale favoriserer SAS og forhindrer andre skandinaviske selskaber i at give SAS konkurrence på Kina-trafikken.

”SAS har ingen indvendinger mod at Norwegian også får tilladelse til at flyve over Sibirien, men vi accepterer ikke, at dette sker på bekostning af det, som SAS har forhandlet sig til gennem mange år,” skriver SAS i en kommentar.

Mest gavn af samarbejdet
Luftfartsmyndighederne i Danmark, Norge og Sverige har gennem årene i fællesskab forhandlet med Rusland om overflyvningsrettigheder. Gennem de fælles skandinaviske forhandlinger har de tre skandinaviske lande generelt opnået en styrke i forhandlinger om trafikrettigheder, som især er kommet ikke-EU landet Norge og Norwegian til gode, pointerer SAS.

”De skandinaviske fællesaftaler har bidraget til at norske virksomheder og Norwegian i særdeleshed har været i stand til med base i Norge at kunne opbygge en international forretning, og derudover udføre flyvninger fra de to øvrige skandinaviske lande inden for EU og videre ud i verden,” skriver SAS.

At trække Norge ud af det fællesskandinaviske forhandlingsfællesskab vil derfor ikke være nogen gode idé, da Norge er det af de tre lande, der ifølge SAS har mest gavn af samarbejdet.

Lodret forkert
Norwegian har igen og igen peget på, at det er den fællesskandinaviske luftfartsaftale med Rusland fra 1956, som spænder ben for at Norwegian kan overflyve Sibirien og åbne ruter til Kina. Men det er lodret forkert, påpeger SAS.

”Virkeligheden er, at den russiske luftfartspolitik er baseret på en såkaldt ”single airline policy” for flyvninger over Sibirien, med afgiftssatser, som også omfatter afgifter, der skal betales til Aeroflot. Det er ikke kun her i Skandinavien, at der er ét flyselskab, der har rettigheder til at flyve over Sibirien. Det gælder for de fleste lande i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde,” pointerer SAS

Eneste undtagelse er Storbritannien, hvor to selskaber har tilladelse til at flyve over Sibirien.

Er på bolden
I SAS’ optik er det ikke luftfartsaftalen, der spænder ben for flere flyforbindelser mellem Skandinavien og Kina. I stedet handler det ganske simpelt om indtil videre begrænset efterspørgsel.

”Det er ikke den skandinaviske aftale, der er en hindring for (flere) direkte flyvninger mellem Asien og Norge, men passagergrundlaget, som vi alle håber vil vokse i takt med stigende interesse fra blandt andre kineserne. SAS er på bolden, og møder øget efterspørgsel med et stigende antal ruter og forbindelser når betingelserne er tilstede,” understreger SAS.

SAS flyver i dag 26 returflyvninger om ugen over Sibirien på ruter mellem Skandinavien og Kina og Japan.

 

 

Relaterede artikler:

Norwegian vil have dansk hjælp til Ruslands-flyvninger

Norwegian må vente med skandinaviske Asien-ruter

Rusland åbner dør på klem for Norwegian

Norwegian klar til at åbne skandinaviske Singapore-ruter