SAS-kunder betaler for agressiv prissikring på brændstof

Prissikring af flybrændstof kostede SAS næsten 900 mio. svenske kroner i 3. kvartal i forhold til de aktuelle brændstofpriser.

En agressiv prissikring af flybrændstof har kostet mange penge for SAS og selskabets kunder. Det blev afsløret på gårsdagens pressemøde i Stockholm i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet for 3. kvartal.

Risikoafdækning på brændstofpriserne er kendt under begrebet “hedging“. Det blev særdeles aktuelt for SAS og andre luftfartsseskaber, da oliepriserne steg til et rekordhøjt niveau i midten af 2008.

For at sikre sig yderligere har luftfartsselskaberne også opkrævet særlige brændstofttillæg som en del af flyprisen. Denne praksis havde SAS indtil maj 2008 kun anvendt på selskabets langruter, men fra dette tidspunkt blev brændstoftillægget ogsåintroduceret på alle øvrige ruter.

Der har fra erhvervslivets side flere gange været rejst kritik af den manglende gennemsigtighed i beregningsgrundlaget for brændstofpriserne, idet rejseindkøberne har hævdet, at SAS derigennem har skabt en automatisk prisregulerings-mekanisme.

Fuel

SAS brændstoftillæg – automatisk prisregulering?

Senest har SAS valgt at øge brændstoftillægget med virkning fra 15. juli 2009. Dette skete paradoksalt nokefter at brændstofpriserne ifølge IATA´s Jet Fuel Price Monitorvar faldet med hele 54 % indenfor de foregående 12 måneder.

Stigningen ibrændstoftillæg skønnes at have indbragt SAS et sted mellem 100 og 150 mio. kroner i ekstra indtægter i 3. kvartal. Baseret på de brændstoftillæg der var gældende indtil den 15. juli ville SAS have haft en samlet brændstoftillæg-indtægt på ca. 700 mio. kr. i 3. kvartal. Nok til at dække forskellen mellemde relativt høje “hedging“-priser i forhold til den aktuelle markedspris, som er betydeligt lavere. Dermed har SAS-kunderne indirekte betalt for selskabets agressive hedging-politik – og lidt mere til.

“Havde vi overhovedet ikkehedget brændstofpriser i 3. kvartal, ville brændstofomkostningerne have været næsten 900 mio. kr. (ca. 640 mio. danske kroner) lavere,“ udtaltevicekoncernchef og CFO,Mats Lönnqvist på gårsdagens pressemøde.

Han understregede samtidig, at SAS fremovervil hedge på et lavere niveau, da der var indtrådt en større stabilitet i brændstofpriserne. Det betyder, at 57 % af det forventede brændstofforbrug er prissikret i 4. kvartal, mens kun 53 % er prissikret for de første 9 måneder af 2010.

SASnævnte samtidig i gårsdagens kvartalsregnskab, at det er selskabets politik fremover at håndtere ændringerne i brændstofpriserne gennem prisjusteringer og såkaldt “yield management“. Yield management er en indtægtsstyringsmodel, hvormålet er atudregne det rigtige mix af billetpriser, der kan skabe størst mulig indtjening pr. flyvning.