For at nedbringe støj og forurening i området omkring Stockholms Arlanda-lufthavn har SAS fået grønt lys til at lande selskabets Boeing 737NG rutefly ved hjælp af GPS.
Som det første selskabhar SAS fået tilladelse til at undlade at bruge ILS ved landing i Stockholm Arlanda Lufthavn. Det skriver ATWonline.com.
ILS betyder instrument landing system. Det er et jordbaseret system som er placeret i alle lufthavne og som giver præcis vejledning til et fly som nærmer sig landingsbanen.
ILS kommunikerer med flyet med en kombination af radiosignaler og intens belysning på landingsbanen. Således kan fly også lande på trods af dårlig sigtbarhed som følge af tåge, regn eller snevejr.
I Arlanda vil SASundlade at brugeILS-systemet og lader i stedetselskabets Boeing 737NG lande udelukkende ved hjælp af GPS-teknologi. SAS har som det første luftfartsselskab fået tilladelse af de svenske myndigheder til at bruge metoden.
Baggrunden for den nye procedure skal findes i, at SAS vil forsøge at tage hensyn til både miljøet og beboerne i området omkring lufthavnen. Med en S – formet indflyvning til landingsbanen vil beboerne ifølge SAS opleve en reducering af flystøj. GPS-teknologien bliver ikke påvirket af dårligt vejr, og SAS vil nu anvende GPS-teknologien til landing i stedet. Samtidig med at støjen reduceres væsentligtbliver indflyvningen mellem 10 og 30 kilometer kortere, og det giver dermed også en reduktion i brændstofforbruget.
”Teknologien bag den S – formede indflyvning gør os i stand til at reducere både støj og forurening”,bekræfter SAS miljødirektør Lars Andersen Resare.
I SAS er man i gang med at se på, om teknologien kan bruges i andre lufthavne i Norden. Ifølge Lars Andersen Resare kan den nye landingsprocedurereducere miljøforureningen med omkring 5 %.