SAS: ‘Norwegian skal have kamp til stregen!’

SAS har nu officielt udpeget lavprisflyselskabet Norwegian som værende selskabets primære konkurrent. Det fremgår af seneste periodemeddelelse samt af en udtalelse fra konstitueret koncernchef John Dueholm i seneste udgave af det interne SAS-nyhedsbrev Radar.

Det grundlæggende og enkle rådi krigsførelse som den gamle kinesiske general ogmilitærstrategSun Tzu’ fremførte, var “kend din fjende“.

Nu har SAS også valgt at sætte navnet på fjenden og hovedkonkurrenten.

I seneste periodemeddelelse fra SAS kunne man bl.a. læse følgende: “Scandinavian Airlines´ yield i passagertrafikken faldt med 4,3 procent i forhold til tredje kvartal året før, hovedsagligt som et resultat af et prispres og overkapacitet i den europæiske trafik fra Norge og Danmark.“

Aldrig har SAS-ledelsen være mere tydelig i kommunikationen af, hvilket selskab, der anses som værende hovedkonkurrent. Udfordreren i kampen om det skandinaviske luftfartsmarked er lavprisflyselskabet Norwegian anført af koncernchef Bjørn Kjos.

På et nyligt dialogmøde med medarbejderne udråbte den fungerende SAS-koncernchef John Dueholm også officielt Norwegian som den primære konkurrent. Det skete under overskriften: “Norwegian skal have kamp til stregen!“

“Norwegian som er vores primære konkurrent, vil vokse med over 80 procent frem til 2014. Deres strategi ser ud til at være at gå massivt ind der, hvor der i forvejen er mange passagerer, for eksempel på norske og svensk indenrigsruter samt intraskandinaviske ruter. Det betyder overkapacitet, der presser priserne,“ sagde John Dueholm på medarbejdermødet, der er refereret i det interne SAS-nyhedsbrev “Radar“.

Og John Dueholm fortsatte: “Men SAS er endnu stærkere på den kommercielle side, og vil vil kæmpe, og kommer ikke til at skære i kapaciteten på vores vigtigste ruter – tværtimod. Norwegian er dygtige – vi skal bare være endnu dygtigere.“

Dermed skulle banen været kridtet op, så alle SAS-medarbejderne forstår, hvor der skal sættes ind for at forsvare markedspositionen.

Derfor er det heller ikke tilfældigt, at SAS har valgt at åbne en interkontinental rute fra Oslo til New York i det kommende forår. Norwegian-koncernchef Bjørn Kjos har varslet etablering af ruter til New York og Bangkok i 2011/12. Men SAS forsøger allerede nu at lukke effektivt af for konkurrencen om det nordamerikanske marked.

Oslo-New York ruten er derfor ikkeudelukkende en isoleret set interessant business-case udfra rene kommercielle principper. Der er angiveligt også en strategisk tilgang i valget af netop denne rute som udgangspunkt for den interkontinentale ekspansion, når SAS får tilbageleveret to Airbus A340 langdistancefly.

Det irske lavprisflyselskab Ryanair har en klar intern strategi om ikke at nævne Norwegian som konkurrent i markedet. Holdningen er, at det blot vil give selskabet medvind i medierne at få påhæftet betegnelsen hovedkonkurrent. Derfor er det et forfriskende indslag, at SAS tydeligt og klart sætter navn på selskabets hovedfjende. Mange psykologiske studier har nemlig vist, at man i svære tider bedst står sammen ved at definere et fælles fjendebillede.

Foto: SAS har nu officielt udpeget det norske lavprisflyselskab Norwegian som selskabets hovedkonkurrent.