SAS og Cimber Sterling i udvidet samarbejde

På trods af hård konkurrence mellem de to selskaber er der nu fundet nye områder, hvor samarbejdet skal styrkes.

SAS og Cimber Sterling annoncerer nu et nyt udvidet samarbejde mellem de to selskaber. Det er på trods af hård konkurrence på eksempelvis indenrigsruterne til henholdsvis Århus og Aalborg.

Men det er alligevel tætte bånd mellem selskaberne. For år tilbage havde SAS en aktiepost på 26 % i Cimber Air, ligesom SAS gennem de seneste par år har lejet fly og besætninger fra Cimber Air til betjening af en række ruter, hvor Cimber Air har haft en egnet flytype.

Det nye samarbejde omfatter en code-share aftale mellem de to selskaber, hvor flyvninger produceret og opereret af Cimber Sterling bliver solgt og markedsført af SAS med selskabets egne flynumre. Det betyder, at SAS er i stand til at styrke selskabets fartplan med ruter, som selskabet ikke selv finder rentable at operere.

Cimber CRJ BLL

SAS køber pladser hos Cimber fra Billund

“Vi er glade for den nye aftale, for nu får ikke bare danske men også skandinaviske passagerer bedre mulighed for at rejse til en række spændende og efterspurgte destinationer,“ udtaler marketing- og salgsdirektør i SAS i Danmark, Per Møller Jensen.

De to selskaberhar indgået code-share aftale på følgende ruter opereret af Cimber Sterling:

Københavns Lufthavn: Burgas, Chania (Kreta), Edinburgh, Firenze, Napoli, Newcastle og Wroclaw.

Billund Lufthavn: Bergen, Oslo og Stockholm.

Hvordan samarbejdet håndteres for passagerer, der rejser på SAS Business Class forlyder der intet om. Som bekendt har Cimber Sterling netop afviklet selskabets Business Class, hvorfor SAS-passagerer, der fremover skal rejse på ruterne i code-share aftalerne, er henvist til Cimber Sterlings fællesklasse.