SAS og Norwegians nye flytype ser dagens lys

Det første eksemplar af den nye Airbus A320neo har set dagens lys. Flyet er bestilt af SAS og Norwegian i i alt 130 eksemplarer.

Ingeniørerne hos Airbus er blevet færdige med at samle det første eksemplar af den nye flytype Airbus A320neo, som skal tage over efter den populære Airbus A320-familie af mellemdistancefly. Tidligere i denne uge blev flyet således rullet ud fra samlehallen i Toulouse i Sydfrankrig, hvor store dele af Airbus’ passagerfly bygges. Airbus vil nu gå forberede flyet til sin jomfruflyvning, som er planlagt til september i år. Og i fjerde kvartal næste år skulle flyet gerne kunne gå i kommerciel drift.

Neo-betegnelsen står for ”new engine option” og signalerer umiddelbart, at flytypen leveres med nye motorer, som er langt mere effektive, langt mindre brændstofforbrugende og langt bedre for miljøet, end de motorer, der sidder på Airbus A320-fly i dag. I kombination med blandt andet nye ekstra store ”sharklets” på vingerne vil motorerne kunne levere en brændstofbesparelse på 15 procent og en CO2-reduktion på 3.600 tons per fly om året.

Gigantordre
Som det første europæiske flyselskab bestilte SAS ved Paris Airshow i 2011 30 eksemplarer af Airbus A320neo. De første fly i den bestilling leveres i 2016. Norwegian og Lufthansa er også blandt kunderne til den nye version af den populære Airbus A320-familie af mellemdistancefly. Norwegian placerede således i 2012 en gigantordre på 100 Airbus A320neo-fly. Bestillingen kom sammen med en bestilling på 100 Boeing 737MAX-fly. Lufthansa har over to omgange også bestilt i alt 100 eksemplarer af Airbus-flyet i forskellige størrelser.

Flytypen er i alt bestilt i knap 2.700 eksemplarer. Boeings modsvar, Boeing 737MAX, er bestilt i omkring 2.100 eksemplarer.

Det første Airbus A320neo-fly rulles ud fra hangaren. Foto: Airbus