SAS overhaler Finnair i Asien-vækst

Finnairs markante vækst på selskabets ruter til Asien i 2010 er indtil videre blevet mærkbart reduceret i 2011. I stedet får Finnair konkurrence fra SAS, der i februar opnåede en højere vækstrate på trafikken til Asien end Finnair.

I 2010 havde Finnair stor succes med selskabets ruter tilAsien og fremgangen lader til at fortsætte ind i 2011, omend i noget mindre målestok. Finnairs passagertal til Asien steg i februar måned med4,8 procent iforhold til samme måned sidste år.

Således var der i alt 104.800 solgte sæder på Finnairs fly mellem Helsinki og Asien v.v.Men Finnair har tydeligvis slået for stort brød op. Den samlede sædekapacitet blev i februar måned udvidet med 21 procent i forhold til sidste år, men kun 5,4 procent blev solgt, hvilket fik kabinefaktoren til at styrtdykke med hele 11 procenpoint til kun 74,1.

Den beskedne vækst i februar måned Asien-trafik bettyder, at Finnair er blevet overhalet af SAS på vækstraten. SAS havde i februar måned syv procent flere passagerer ombord i selskabets fly til og fraAsien i forhold til samme måned sidste år.SAS flyver fra København til Beijing, Bangkok, Tokyo og Dubai, som selskabet medregner i trafiktallene for Asien.

”Vi har et godt produkt og en høj kundetilfredshed på denne del af trafikken, og det er vi meget tilfredse med. Nu handler det om at holde skruen i vandet på ruterne til Asien og bibeholde den vækst vi har. Udfordringen bliver at få flere passagerer over på Business Class-segmentet, der steg med 19 procent i februar,” siger Per Møller Jensen, Vice President, Brand, Marketing og EuroBonus hos SAS.

I 2010 oplevede Finnair en markant fremgang på selskabets asiatiske ruter fra Helsinki, ikke mindst i det danske marked. Antallet af passagerer, der fløj fra København til Helsinki og videre til en asiatisk destination steg samletmed 33 procent. Herundervoksede ruten til Shanghai fra Helsinki med 47 procent, ruten til Bangkok havde en vækst på 52 procent, mens Finnairs rute til Delhi fra Helsinki gik frem med 34 procent. Overbevisende tal, der slog fast, at Finnair var en stærk operatør på ruterne til Asien i 2010.

Den 30. maj udvider Finnair sit rutenetværk i Asien, når selskabet genåbner den daglige rute fra Helsinki til Singapore. Og fra den 15. juni flyver Finnair med 12 ugentlige afgange til Hongkong.

”Der er en stigende konkurrence på trafikken til Asien, og med vores stigende kapacitet dertil, bliver det enopgave at fylde flyene op. Men det er en udfordring, som vi bliver nødt til at tackle. Men samtidig tror vi, at den nye rute til Singapore, som vi forventer os meget af, kan blive attraktiv for de skandinaviske passagerer,” siger Taneli Hassinen, VP Financial Communications og Investor Relations til CHECK-IN.dk.

Taneli Hassinen begrunder desuden den beskedne passagerfremgangtil Asienmed, at den seneste strejke i december månedblandt de kabineansatte har medført et passagertab. Samtidig er deti øjeblikketlavsæson i visse dele af den asiatiske region.