Den fremtidige elektriske lufttaxi fra amerikanske Archer. Foto: Archer Aviation

Flyselskab vil købe 200 lufttaxier

United Airlines ønsker at købe 200 små elektriske fly, der skal kunne fragte passagerer fra midtbyer til store internationale lufthavne. Producenten Archer planlægger første levering i 2024.

Flere aktører har efterhånden meldt sig på banen med udvikling af små elektriske lufttaxier, der anses som en del af fremtiden i urbane områder.

Senest har United Airlines annonceret, at det vil købe op til 200 styk af disse små fartøjer. Det amerikanske flyselskab har indgået partnerskab med firmaet Archer Aviation, der udvikler et elektrisk luftfartøj, som i helikopter-stil vil kunne foretage lodrette starter og landinger. Og det er denne lufttaxi, som United Airlines agter at erhverve.

Archer, der har hovedkontor i den amerikanske delstat Californien, håber at kunne præsentere første fuldskala-model i år og indlede produktion i 2023. Første flyvning med passagerer forventes året efter – hvis der opnås certificering fra de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA.

Den batteridrevne lufttaxi fra Archer er designet til at tilbagelægge en afstand på 96 kilometer med hastigheder på op til 240 kilometer i timen. Nyhedsbureauet AP anslår, at et køb af 200 lufttaxier har en værdi på én milliard dollar – svarende til 6,1 milliarder kroner.

Lufttaxi kan ændre rejsevaner i storbyer
De fremtidige lufttaxier til Chicago-baserede United Airlines vil formentlig være ideelle at bruge til at fragte passagerer fra bymidterne i eksempelvis New York City og Chicago til byernes internationale lufthavne. Flyselskabets ambitioner om at anvende lufttaxier er et element i overgangen til at blive mere bæredygtig.

”En del af, hvordan United vil bekæmpe den globale opvarmning, er ved at omfavne nye teknologier, der gør flyrejser kulstoffrie. Ved at arbejde med Archer viser United luftfartsindustrien, at det er tid til at omfavne renere og mere effektive transportformer,” siger Scott Kirby, koncernchef i United Airlines.

”Archers eVTOL-design (electric Vertical Takeoff and Landing), fremstillingsmodel og tekniske ekspertise har det klare potentiale til at ændre, hvordan folk pendler inden for storbyer over hele verden.”

United Airlines’ køb af de elektriske lufttaxier, når de er klar til kommercielt brug, vil ske sammen med Mesa Airlines – et regionalt flyselskab fra delstaten Arizona. Lufttaxierne skal praktisk set opereres af en anden partner.

Test af elektrisk lufttaxi på fransk grund
Kapløbet om at komme først med en elektrisk lufttaxi er repræsenteret ved flere aktører. I januar i år meddelte firmaet Volocopter, at det i sommeren 2021 vil teste den elektriske lufttaxi VoloCity.

Lufttaxien skal testes i fuldskala i samarbejde med blandt andre lufthavnsoperatøren Groupe ADP, der driver flere lufthavne omkring Paris – herunder den lille Pontoise-Cormeilles, hvor testflyvningerne skal finde sted i juni. Der vil blive undersøgt flere forhold – herunder start, landing, parkering og elektrisk genopladning.

Projektet har blandt andet også deltagelse af Airbus og Air France, og det har støtte fra EUs Luftfartssikkerhedsagentur, EASA, og flyvekontroltjenesten Eurocontrol.

 

Relaterede artikler:

Vil teste elektriske lufttaxier i Paris-lufthavn til sommer

Elektriske indenrigsfly i Finland inden 10 år

Første elektriske flyvning i Norge