SAS forventer i 2015 at åbne nye langdistanceruter fra Oslo og Stockholm til Asien og Nordamerika. Det kan betyde, at Københavns Lufthavn ikke kan forvente vækst i det interkontinentale segment.
SAS har igennem de senere år haft en rutestrategi, hvor langdistanceflyvninger primært udgår fra Københavns Lufthavn. Således flyver SAS i dag fra CPH til fire nordamerikanske og tre asiatiske destinationer.
Men det vil SAS lave om på fra efteråret 2015, når der åbnes nye ruter fra primært Oslo og Stockholm til Nordamerika og Asien. Udvidelsen på langdistanceruterne sker gennem øgning af kapaciteten med tre langdistancefly.
SAS får fra efteråret 2015 leveret fire nye Airbus A330E-langdistancefly, men flyselskabet har samtidig besluttet at forlænge lejeaftalen på tre eksisterende Airbus A340-fly, således at flåden får en nettoudvidelse fra de nuværende 12 fly til i alt 15 fly.
“Vi kan se, at antallet af interkontinentale passagerer fra Oslo og Stockholm er ved at få en anseelig størrelse, og det er vi naturligvis nødt til at få vores andel af. Der er et meget stort udækket behov for interkontinentale ruter fra Norge og Sverige,“ siger koncerndriftsdirektør Flemming Jensen fra SAS til CHECK-IN.dk.
Allerede den 20. august i år åbner SAS en ny langdistancerute. Her vil man flyve seks gange ugentligt til Houston i Texas fra oliebyen Stavanger på den norske vestkyst. Denne rute skal dog ikke opereres af de traditionelle SAS-langdistancefly, men i stedet af et indlejet Boeing 737-fly fra schweiziske PrivatAir.
CPH: Ingen signifikant betydning
Beslutning om at skabe vækst i den interkontinentale trafik vækker naturligvis glæde i lufthavnene i Oslo og Stockholm, mens der burde være grund til at rynke på panden i Københavns Lufthavn, der således ikke får en andel af de kommende års trafikvækst i det interkontinentale segment hos SAS.
Det lader dog ikke til umiddelbart at bekymre den danske hovedstadslufthavn.
“Det vil ikke få nogen signifikant betydning for Københavns Lufthavn, idet SAS synes at ville fastholde det eksisterende rutenetværk. Det er logisk at SAS vil servicere lokalmarkederne i Oslo og Stockholm, hvor der er mindre konkurrence. Hvis udvidelsen i de to markeder er godt for SAS, vil det på sigt også være godt for Københavns Lufthavn,“ siger pressechef Søren Hedegaard Nielsen.
Koncerndriftsdirektør Flemming Jensen fra SAS bekræfter da også, at udvidelsen i Sverige og Norge ikke skal ske på bekostning af kapacitet fra CPH.
“Vi vil fastholde vores position i København, hvor vi i dag har en langt større markedsandel af den interkontinentale trafik end vi har fra Stockholm og Oslo.“
SAS flyver i dag fra Stockholm til New York og Chicago, mens New York betjenes fra Oslo. I 2009 tog SAS beslutning om at lukke helårsruten fra Stockholm til Beijing samt sæsonruten fra den svenske hovedstadslufthavn til Bangkok.
Der er allerede mange gætterier på de nye interkontinentale destinationer fra Oslo og Stockholm. I første omgang er det mest sandsynligt, at der udvides på de kendte kendte oversøiske destinationer, ligesom der angiveligt vil blive tilført mere kapacitet på joint-venture samarbejdet med Singapore Airlines.
SAS har også tidligere luftet planer om at etablere ruter til destinationer som Delhi, Manila og Hong Kong i Asien samt Boston, Miami og Seattle i USA. Her vil det dog være mest sandsynligt, at ruteudviklingen tager udgangspunkt i Københavns Lufthavn.