Foto: Jonas Borg (Swedavia)

SAS rydder op i codeshare-aftaler

SAS har opsagt codeshare-aftaler med svenske NextJet og norske Widerøe på specifikke ruter. For under 14 dage siden gled et rumænsk fly af banen på en flyvning for NextJet.

Hos SAS foretager man i lighed med andre flyselskaber en løbende auditering af samarbejdspartnere, der opererer under SAS-markedsføringskoden på codeshare-flyvninger.

Nu har SAS ryddet op i nogle af de skandinaviske aftaler. og det har fået konsekvenser for NextJet og Widerøe

Således har SAS med virkning fra den 15. april opsagt codeshare-aftalen med svenske NextJet på ruterne fra Gällivare og Arvidsjaur til Stockholm-Arlanda. Årsagen er, at NextJet på denne rute har indsat materiel fra et tredjeparts-flyselskab, der ikke har opnået en tilfredsstillende auditering hos SAS. Dette bekræfter SAS i en mail til CHECK-IN.dk..

I øjeblikket beflyves ruten til Gällivare og Arvidsjaur af et 23 år gammelt Fokker F100-fly fra rumænske Carpatair. Dette fly var den 6. april involveret i en hændelse i netop Gälliavare, hvor flyet gled af banen og kom til standsning fire meter bag banen med næsehjulet i blød jord. Flyet med registreringen YR-FZA var på en ruteflyvning på vegne af NextJet og under codeshare-aftale med SAS.

Ingen codeshare fra Sandefjord til København
Anderledes ser det ud med Widerøe, som SAS stadig ejer 20 procent af. Her har SAS valgt per 1. maj at opsige codeshare-aftalen på Widerøe-flyvninger mellem Sandefjord-Torp og København. Det lader dog til at være af konkurrencemæssige årsager.

“Opsigelsen af codeshare-aftalen gælder kun på point-to-point strækningen. Der findes fortsat codeshare, når der indgår en SAS-strækning på rejsen. Jeg kan ikke kommentere yderligere på vores codeshare-aftale med Widerøe,” lyder det fra Anna Vibeke Nielsen, der er konstitueret pressechef hos SAS i Danmark.

Her er det meget tænkeligt, at SAS i stigende grad ser Widerøe som en direkte konkurrent på rejser mellem Osloregionen og København. Widerøe flyver 19 gange om ugen fra Sandefjord-Torp til København, og den norske lufthavn er placeret omkring 120 kilometer sydvest for Oslo.

Derimod vil SAS tilsyneladende gerne have Widerøe til at udføre tilbringer-service til og fra SAS-udenrigsruterne i Københavns Lufthavn.