SAS-fly i Stockholm Arlanda Airport. (Foto: Jeppe Gustafsson | shutterstock)

SAS varsler lockout for piloterne

SAS-piloterne i Danmark, Norge og Sverige kan stå over for en lockout, og samtidig har flyselskabet gjort det klart, at en eventuel pilotstrejke kan resultere i fyringer blandt de ansatte i Norge.

Onsdag i den kommende uge kan blive en skæbnedag for SAS, da flyselskabets piloter i Danmark, Sverige og Norge denne dag kan indlede en strejke mod selskabet, såfremt parterne ikke finder en løsning ved forhandlingsbordet inden da.

I takt med at en mulig strejke nærmer sig, har SAS også taget sine administrative forholdsregler. I Sverige har flyselskabet varslet lockout af de af selskabets piloter på basen i Stockholm-Arlanda, som er medlemmer af den svenske pilotforening SPF.

Ifølge det norske medie NRK fremgår det af et brev, som mediet er i besiddelse af. Det er sendt fra SAS til Medlingsinstitutet, som er Sveriges pendant til Forligsinstitutionen. Altså et organ der hjælper med at mægle mellem arbejdsmarkedets parter og forsøger at finde løsninger således, at konflikter om eksempelvis overenskomster ikke udvikler sig til arbejdsnedlæggelser.

Lockout i alle tre lande
SAS begrunder varslet med, at pilotforeningen har opsagt overenskomsten med selskabet og varslet strejke. Det lyder samtidig, at den slags lockoutvarsler er et af de værktøjer, som benyttes i det svenske system i faglige konflikter som den, der i øjeblikket udspiller sig mellem flyselskabet og dets piloter.

Det kaldes for et spejl-lockout, og ifølge SAS er formålet med dette værktøj at få modparten i eksempelvis en strejke til at afslutte sit forehavende og samtidig begrænse skaderne for flyselskabet i tilfælde af, at der skulle opstå en konflikt.

Lockoutet for SAS-piloterne i den svenske hovedstadslufthavn vil træde i kraft fra klokken 00.01 den 29. juni. 

”I Sverige er det ret almindeligt, at arbejdsgiveren laver et såkaldt spejl-lockout i situationer, hvor der er varslet opsigelser. Der er forskellige regler og procedurer i de enkelte lande, og vi vender tilbage med, hvad der bliver næste skridt i henholdsvis Norge og Danmark,” udtaler Tonje Sund, som er SAS’ norske pressechef.

Fredag middag bekræfter Alexandra Lindgren Kaoukji, pressechef for SAS i Danmark til CHECK-IN.dk, at der er sendt lockout-varsel til piloterne i SAS Scandinavia i alle tre lande, og at varslet også er gået afsted til de danske kabineansatte i CAU samt flyteknikere i Metal Luftfart. Det danske varsel er 14 dage.

Alle norske ansatte kan blive fyret
SAS er dog tilsyneladende også begyndt at forberede sig på en strejke i Norge, da flyselskabet har varslet over for medarbejderne, at en eventuel arbejdsnedlæggelse potentielt kan resultere i, at der vil blive foretaget fyringer.

Ifølge NRKs oplysninger har flyselskabet advaret om, at konflikten kan ende med at betyde, at alle de norske ansatte kan blive afskediget. Tonje Sund skriver i en skriftlig kommentar, at flyselskabet vil træffe beslutning om mulige afskedigelser i takt med, at konflikten udvikler sig.

”I tilfælde af en strejke vil virksomheden løbende foretage en konkret vurdering af behovet for eventuelle fyringer på baggrund af de konsekvenser, som en eventuel strejke måtte få,” lyder det fra pressechefen.

Vil sikre arbejdspladser
Norsk Flygerforbund har i denne uge afleveret opsigelser for 254 piloter, mens foreningen Parat har gjort det samme for 148 piloter. Det betyder, at alle disse 402 medarbejdere kan blive udtaget til strejke fra onsdag i kommende uge, hvis ikke der findes en løsning inden da.

I den forbindelse udtalte leder Jan Levi Skogvang, som er leder af SAS Norge Flygerforening, at man ønsker at beholde arbejdspladserne hos SAS.

”Vi forsøger at sørge for, at de jobs, vi har, er arbejdspladser, der tilhører os. Det gælder også for de kolleger, som er blevet fyret og sat på gaden. Vi vil sikre, at arbejdspladserne ikke ender i andre virksomheder, som det er hos SAS i dag.”

 

Relaterede artikler:

Nyt SAS-bemandingsselskab optrapper konflikten

Medie: SAS-piloter trækker deres tilbud tilbage

SAS: Pilotforeningen taler ikke sandt