For 12 år siden måtte SAS’ europæiske business class lade livet. Efterspørgslen på produktet er dog stigende, og derfor indfører SAS et nyt business class-koncept til maj.
I sommeren 2013 var det slut med SAS’ europæiske business class. Tiden var simpelthen løbet fra konceptet, som havde sin begyndelse i 1981, og som nærmest var epokegørende, da det blev introduceret. I stedet introducerede man i 2013 SAS Plus og SAS Go.
Men nu er tiden åbenbart igen en anden, og således genintroducerer SAS et business class-koncept i Europa.
SAS oplyser i en pressemeddelelse, at det nye tilbud er en reaktion på stigende efterspørgsel fra kunder på et produkt med højere komfort, mere fleksibilitet og et højere serviceniveau.
”Mange af vores komfort- og kvalitetsbevidste rejsende forventer en klart defineret europæisk business class, der lever op til internationale standarder,” fortæller Paul Verhagen, kommerciel direktør i SAS.
Styrker konkurrencedygtigheden
SAS oplyser, at den europæiske business class både styrker flyselskabets konkurrencedygtighed og passagerernes kundeoplevelse.

SAS håber med den europæiske business class at tilbyde en mere fleksibel og bæredygtig madoplevelse. (PR-foto: SAS)
Konkret håber man på, at den nye business class kan tiltrække flere regionale og internationale rejsende, som ønsker et premium-koncept.
Ifølge SAS er produktet på linje med selskabets langsigtede strategi, som skal styrke Københavns rolle som et globalt hub for skandinaviske og europæiske forbindelser, samtidig med at man skaber en mere samlet oplevelse for passagerer, som rejser med flere selskaber i SkyTeam-alliancen.
”Selvom SAS Plus har givet en opgraderet oplevelse, har det manglet den anerkendelse og tydelighed, som rejsende efterspørger. Med genindførelsen af europæisk business class sikrer vi, at SAS tilbyder den premium-oplevelse, man forventer af et førende europæisk flyselskab,” siger Paul Verhagen.
Bedre mad, mere plads og prioriteret service
SAS sætter officielt den nye, europæiske business class i salg den 6. maj. Tilbuddet bliver indført på samtlige internationale, europæiske flyvninger inklusive Skandinavien.
Her kan passagerer se frem til en forbedret madoplevelse, som SAS også beskriver som mere fleksibel. SAS går samtidig efter at begrænse madspild, mens man også henter mere mad lokalt. Af hensyn til miljøet går man også over til genbrugeligt porcelænsservice.
Passagererne kan også se frem til mere plads, idet SAS garanterer et frit midtersæde på Airbus A320neo-flyene, der er indrettet i den velkendte 3+3-konfiguration.
Dermed vil der blot være fire passagerer på tværs mod i dag seks. Derudover vil SAS også genindføre gardinet, der adskiller de to serviceklasser, så der er mere ro og eksklusivitet i den forreste del af kabinen. Gardinet vil dog være flytbart, da sæderne i hele flyet er ens, og der er ingen forskel på afstanden mellem stolerækkerne.
På landjorden garanteres business class-passagerer i øvrigt prioriteret check-in, boarding og adgang til flere lounges.
Relaterede artikler:
Det ved vi om SAS’ nye europæiske business class