SAS-fly får tanket biobrændstof i Oslo Lufthavn (Foto: Oslo Lufthavn)

SAS støtter erklæring om bæredygtigt brændstof

En række flyselskaber og aktører indenfor luftfarten har på et møde i Bodø taget initiativ til at få fremskyndet processen mod mere bæredygtigt brændstof, SAF. SAS og Norwegian er med.

Bæredygtigt brændstof er afgørende for, at der kan ske i dekarbonisering af luftfarten. Derfor har en række aktører fra europæisk luftfart forenet sig bag et nyt initiativ, der skal fremskynde produktionen af Sustainable Aviation Fuel (SAF).

Parterne mødtes for nylig til et seminar i Bodø i Norge, og her blev erklæringen underskrevet af 22 flyselskaber og organisationer fra hele luftfartens værdikæde. Erklæringen skitserer konkrete handlinger for at overvinde de barrierer, som blokerer for udbredelsen af SAF.

SAS er med i den brede koalition og har tilsluttet sig erklæringen.

“Skiftet væk fra fossilbaserede flybrændstoffer er ikke kun nødvendigt – det er essentielt,” siger Mads Brandstrup Nielsen, Senior Vice President Public Affairs hos SAS.

”Hos SAS tror vi på at drive fremskridt gennem partnerskab og samarbejde. En fælles forståelse af vejen frem er afgørende for at skabe reel og varig forandring og samtidig understøtte transformationen af luftfarts​​industrien.”

Blandt underskriverne er også Norwegian, logistikudbydere som DHL, producenter som Deutsche Aircraft samt brændstofproducenter, teknologileverandører og miljøorganisationer, herunder Transport & Environment.

Svær sektor at dekarbonisere
Mødet fandt sted 9. til 10. april, hvor repræsentanter for industrien, forskere, NGO’er og Europa-Kommissionen samledes. Arrangementet fremhævede behovet for langsigtede regulatoriske rammer, investeringssikkerhed og tværsektorielt samarbejde for at muliggøre en troværdig overgang.

Erklæringen supplerer det Project SkyPower-brev, der blev sendt til Europa-Kommissionen i februar 2025. Her understreges det presserende behov for handling i luftfartssektoren, som allerede bidrager med over 5 procent af den samlede klimapåvirkning, når man inkluderer ikke-CO2-effekter.

“Luftfart er en af ​​de sværeste sektorer at dekarbonisere, og med sin forventede vækst frem til 2050 repræsenterer bæredygtigt flybrændstof vores mest umiddelbare og effektive vej til at reducere emissioner,” lyder det i Bodø-erklæringen.

Bodø ikke tilfældigt valg
Valget af Bodø i Nordnorge som hjemsted for seminaret fremhæver vigtigheden af ​​flyforbindelser for fjerntliggende regioner, hvor alternativer til flyrejser er begrænsede.

“Ved at samles i denne region ønsker vi at fremhæve, at SAF er altafgørende for at sikre, at luftfartsindustrien kan fortsætte med at forbinde mennesker, uanset hvor langt og fjernt de bor,” hedder det i erklæringen.

Initiativet forventes at spille en væsentlig rolle i at hjælpe den europæiske luftfartssektor med at nå sine klimamål og samtidig bevare sine vitale økonomiske og samfundsmæssige funktioner.


Relaterede artikler:

Forbrugerrådet om SAS: Vildledning i den grove ende

SAS vinder interne priser i SkyTeam-samarbejdet

SAS er det mest grønne flyselskab i Heathrow