SAS WiFi præsentation på Airbus A321 fra København. Foto: Jan Aagaard

SAS: WiFi skal give en konkurrencemæssig fordel

SAS forventer inden udgangen af 2020 at kunne tilbyde WiFi på alle fly. Nuværende forretningsmodel for WiFi er en succes, siger SAS-direktør i interview.

SAS har tilbudt WiFi ombord på selskabets langdistancefly siden 2015, og i 2018 begyndte SAS også at installere nye WiFi-systemer i sin flåde af kort- og mellemdistancefly. I dag har en stor del af SAS-flåden således WiFi ombord, og i løbet af fjerde kvartal i år ventes hele SAS-flåden at være udstyret med WiFi.

Det fortæller Thérèse Lorenius, som er direktør for produkter og tjenester i SAS, i et interview til internetmediet Via Satellite. I interviewet fastslår Thérèse Lorenius også, at passagererne i dag forventer WiFi ombord, og at tilbuddet om WiFi derfor er med til at give SAS konkurrencemæssige fordele.

”Man skal se dette (WiFi, red.) som en konkurrencefordel eller servicefunktion, der får kunderne til at vælge dit flyselskab i første omgang og fortsætte med at flyve med det. Forretningsmodellen skal være fleksibel og let at tilpasse til ændringer i kundeadfærd og fremtidig digital udvikling på landjorden,” siger Thérèse Lorenius til Via Satellite.

Succes med betaling for SAS Go-passagerer
SAS tilbyder i dag gratis WiFi til passagerer på SAS Business og SAS Plus-billetter samt EuroBonus Diamant- og Guld-medlemmer, mens rejsende på SAS Go, har mulighed for at købe internetadgang ombord. Den forretningsmodel har SAS ingen umiddelbare planer om at ændre, selv om nogle flyselskaber vælger at gøre WiFi ombord gratis for alle passagerer.

”Den nuværende forretningsmodel er at give gratis WiFi til vores hyppigste passagerer, der ser luftrummet som deres andet kontor, hvilket vil sige de højeste niveauer i vores loyalitetsprogram, EuroBonus, såvel som passagerer, der rejser på vores Plus- og Business-klasser. Passagerer i Go betaler et mindre gebyr for tjenesten. Det er vigtigt at lytte til passagererne og tilpasse sig om nødvendigt. Indtil videre har vi haft succes med vores model,” siger Thérèse Lorenius.

Håb om gate-to-gate WiFi
WiFi på SAS-flyene bliver i dag aktiveret omkring 20 minutter efter takeoff. SAS forhandler imidlertid med myndighederne om mulighederne for at tilbyde en komplet gate-to-gate Wi-Fi-forbindelse.

”Den kontekst, passageren befinder sig i, spiller en vigtig rolle for succesfuld en service er. Et stort antal af vores kunder rejser af forretningsmæssige grunde og ønsker at se deres rejse i luften som deres kontor, mens fritidsrejsende søger inspiration, afslapning og ønsker at streame ligesom derhjemme,” siger Thérèse Lorenius.

 

Relaterede artikler:

Effektiv ny WiFi-forbindelse hos SAS

SAS ruller WiFi ud på Europa-ruter

WiFi på SAS-langdistancefly fra 2015