Amsterdam-Schiphol har indgået samarbejde med norske Avinor og Incheon-lufthavnen i Sydkorea omkring optimering af bagagehåndtering. Hver især har de et særligt fokus i arbejdet.
Hver dag året rundt strømmer tusindvis af kufferter og tasker gennem bagagehåndteringssystemerne i lufthavne rundt om i verden.
Det kræver et enormt og effektivt system for at kunne levere bagagen til og fra de hundredevis af fly, og for at kunne effektivisere endnu mere i fremtiden har en række aktører nu igangsat et nyt projekt.
Årets Future Travel Experience-konference i Dublin blev startskuddet til programmet med navnet BOOST. Dette er et initiativ fra Royal Schiphol Group, der driver Amsterdam-Schiphol, i samarbejde med Future Travel Experience og det innovative konsulentfirma Nlmtd.
I BOOST-programmet skal lufthavne arbejde sammen om nye teknologier og forbedringer inden for automatisering og robotteknologi i bagagehåndtering.
Indledningsvis er det Amsterdam-Schiphol, den norske lufthavnsoperatør Avinor samt Incheon International Airport i Sydkorea, der har slået pjalterne sammen til projektet.
Vil lette den fysiske arbejdsbyrde
I BOOST-programmet er det overordnede mål, at medarbejdere i bagagehåndteringen skal få bedre arbejdsforhold.
”Vores ultimative mål er at lette den fysiske arbejdsbyrde og forbedre arbejdsforholdene for bagageansatte,” siger Dennis van Kleef, chef for bagagehåndtering hos Royal Schiphol Group.
”Information og indsigt vil løbende blive delt med de andre nøglepartnere, hvilket betyder, at alle kan drage fordel af de forskellige pilotprojekter uden at skulle udføre dem selvstændigt.”
Schiphol, Avinor og Incheon vil hver især tackle en specifik teknologisk udfordring for at automatisere processen med bagagehåndtering.
Bedre håndtering af stor bagage
Schiphol vil videreudvikle COBOT, der er en samarbejdsrobot designet til at hjælpe med bagagehåndtering. Herudover vil den hollandske storlufthavn introducere Eltonomous, der er en alternativ robotladningsløsning for at sammenligne dens effektivitet med COBOT.
Incheon arbejder på et automatiseret koncept, der specifikt skal håndtere bagage i stor eller ulig størrelse. Formålet er at strømline processen og reducere manuel håndtering.
Sidst men ikke mindst tester Avinor et nyt digitalt planlægningssystem, der er designet til at forbedre effektiviteten, reducere manuelt arbejde og accelerere den overordnede proces omkring bagagehåndtering.
Relaterede artikler:
Trods flere passagerer: Færre kufferter forsvinder