KLM vil i det kommende sommertrafikprogram flyve til 161 destinationer fra Schiphol-lufthavnen i Amsterdam, heraf seks nye destinationer i Europa og interkontinentalt.
SAS-partneren KLM er klar med det endelige sommertrafikprogram, der træder i kraft den 30. marts. Her vil det hollandske flyselskab betjene samlet 161 destinationer, heraf 95 i Europa samt 66 interkontinentale destinationer fra Amsterdam-Schiphol.
Ifølge KLM vil sædekapaciteten blive øget med fire procent i forhold til 2024, men selskabet vil interkontinentalt kun flyve med 90 procent af kapaciteten fra før coronapandemien, da der vedvarende er mangel på reservedele og piloter.
Udvidelse af det interkontinentale netværk
KLM vil introducere tre nye interkontinentale destinationer, henholdsvis San Diego i USA, Georgetown i Guyana samt Hyderabad i Indien. Derudover fortsætter ruten til amerikanske Portland, som blev tilføjet i vintersæsonen 2024 ind i sommertrafikprogrammet.
For at understøtte disse ruter modtager KLM tre nye Boeing 787-10 i løbet af sommeren.
Frekvensen til flere interkontinentale destinationer øges også. Fra juni vil den kombinerede rute til Kilimanjaro og Dar es Salaam i Tanzania blive fløjet dagligt, en stigning fra fem gange ugentligt i sommeren 2024, hvilket svarer til næsten 30 procent flere sæder. Til gengæld ophører ruten til Zanzibar.
Derudover vil der blive udbudt flere frekvenser til blandt andet Osaka, Las Vegas, Edmonton og Rio de Janeiro.
Samlet set tilbyder KLM cirka 10 procent flere flyvninger til Nordamerika end i sommeren 2024, men trafikprogrammet er også planlagt før den nye Trump-administration trådte til i januar.
Tre nye europæiske destinationer
I lighed med det interkontinentale rutekort kommer der også tre nye KLM-destinationer i Europa. Det er Ljubljana i Slovenien, Exeter i Storbritannien og Biarritz i Frankrig.
Derudover flytter KLM sine Milano-flyvninger fra Malpensa til Linate-lufthavnen.
KLM vil også øge frekvenserne til Belfast, der får to daglige afgange samt Porto, der løftes op til hele fire daglige afgange, mens Barcelona også får tilføjet en ekstra daglig frekvens. Yderligere bliver der frekvensøgninger til Split, Krakow og Poznan.
Sidste år debuterede den nye Airbus A321neo i KLM’s rutenetværk, og selskabet råder i dag over fire fly af denne type, og hen mod slutningen af sommertrafikprogrammet ventes der at være 10 helt nye Airbus A321neo i drift.
Relaterede artikler:
KLM indsætter 227-sæders fly til Billund