I tredje kvartal fik Singapore Airlines øget resultaterne i forhold til både året før og 2022. Selskabet venter at nå tilbage på kapacitetsniveauet fra før pandemien i kommende regnskabsår.
Udviklingen gik den rigtige vej fra begyndelsen af oktober til og med slutningen af december sidste år, fortæller Singapore Airlines, der netop har offentliggjort tal for perioden, der udgør det tredje kvartal af selskabets igangværende regnskabsår.
Samlet set omsatte Singapore Airlines for fem milliarder dollars, hvilket svarer til 34,4 milliarder kroner, i løbet af kvartalet. Det er 4,1 procent højere end samme kvartal i seneste regnskabsår, hvor omsætningen landede på 4,8 milliarder dollars (33 milliarder kroner).
Selskabet fik samtidig løftet omsætningen, når man sammenligner med tredje kvartal i det seneste normale år, inden COVID-19-pandemien brød ud. På daværende tidspunkt ramte omsætningen 4,4 milliarder dollars (30,2 milliarder kroner), og Singapore Airlines er altså nu 13,6 procent højere end 2019-niveauet.
Øger overskuddet
I regnskabsårets tredje kvartal blev bundlinjeresultatet ligeledes øget i forhold til både 2022 og 2019, oplyses det. Singapore Airlines kunne finde det sorte blæk frem og bogføre et overskud på 659 millioner dollars (4,5 milliarder kroner) i de sidste tre måneder af 2023.
Det resultat repræsenterer en stigning på fem procent i forhold til året før, da selskabet i tredje kvartal af 2022/23-regnskabsåret skabte et overskud på 628 millioner dollars (4,3 milliarder kroner). Det er desuden 109 procent højere end de 315 millioner dollars (2,1 milliarder kroner), der blev registreret i samme kvartal i 2019.
I regnskabsårets første ni måneder har Singapore Airlines haft et samlet overskud på 2,1 milliarder dollars (14,4 milliarder kroner).
Det er 40 procent samt 303 procent større end i 2022 og 2019, hvor overskuddene for samme periode var på henholdsvis 1,5 milliarder dollars (10,3 milliarder kroner) og 520 millioner dollars (3,5 milliarder kroner).
Oplever voksende rejselyst
I løbet af kvartal havde Singapore Airlines og lavprisflyselskabet Scoot tilsammen 9,5 millioner passagerer ombord i flyene, og selskaberne opnåede en samlet belægningsgrad på 88,2 procent.
Singapore Airlines oplyser, at udviklingen særligt er drevet af stigende og robust efterspørgsel, der tilskrives genåbningen og -opretningen på en række markeder i Asien såsom Kina, Hongkong, Japan og Taiwan.
Derudover lyder det, at Singapore Airlines forventer at være tilbage på et kapacitetsniveau tilsvarende det fra før COVID-19-pandemien i løbet af næste regnskabsår. Det erklærer Jagdish Bhojwani, der er general manager for Singapore Airlines i Norden, sig godt tilfreds med.
”Vi er glade for, at vi nu næsten kan tilbyde de rejsende den samme kapacitet, som før pandemien. Både globalt og lokalt er rejselysten i vækst. Det oplever vi også her i Skandinavien, hvor vi til juli udvider til daglige afgange mellem København og Singapore.”
Udover at øge antallet af flyvninger fra CPH er Singapore Airlines til april på vej med en rute mellem Bruxelles og Singapore, mens kapaciteten fra Milano til Singapore vil blive øget til fire ugentlige flyvninger i stedet for de nuværende to. Hvis myndighederne godkender det, bliver der desuden etableret en rute med fem flyvninger om ugen mellem Singapore og London-Gatwick i juni.
Relaterede artikler:
Ny chef for Singapore Airlines i Norden