Transportminister Hans Christian Schmidt skal på tirsdag vende tommelfingeren op eller nedad for Aarhus Kommunes planer om etablering af en ny storlufthavn.

Skæbnemøde om ny Aarhus-lufthavn

For første gang nogensinde kommer etableringen af en ny Aarhus-lufthavn på en siddende regerings bord, når transportminister Hans Christian Schmidt i dag får besøg fra Aarhus.

Midt under Aarhus Festuge drager Aarhus’ borgmester Jacob Bundsgaard (S) i dag til København til et møde, som kan være skæbnesvangert for byens drømme om at anlægge en ny lufthavn nordvest for Smilets by nær E45-motorvejen.

Ideen om en ny storlufthavn langt tættere på midtbyen af Aarhus end den nuværende lufthavn ved Tirstrup på Djursland, har været diskuteret på Aarhus-egnen de sidste 40-50 år. Men dagens møde er første gang emnet bliver sat i en landspolitisk kontekst og kommer på en siddende regerings bord.

Mødet finder nemlig sted hos transportminister Hans Christian Schmidt (V) og handler om den ansøgning, som et flertal i Aarhus Byråd valgte at sende til Transportministeriet lige før sommerferien. Her ansøger man om transportministerens tilladelse til at anlægge en ny lufthavn. Byggeri af en lufthavn er nemlig så stort et infrastrukturprojekt, at det skal ind over ministerens bord. Det er ikke noget en kommune bare selv bestemmer.

Ingen dybere analyser
Hans Christian Schmidt har op til mødet holdt kortene tæt ind til kroppen og ikke sagt noget om hvorvidt han var positiv eller negativ overfor ideen om at anlægge en ny aarhusiansk storlufthavn, der skal konkurrere mod lufthavnene i Billund og Aalborg.

Jacob Bundsgaard håber at ministeren på mødet åbner op for posen og giver en indikation af hvor han står.

”Vi har i første omgang brug for en markering af, om der er politisk vilje til at tillade en flytning af Aarhus Lufthavn. Dertil behøver ministeren ingen dybere analyser. Han skal blot kigge indad og spørge: Har jeg den politiske vilje til at køre det her igennem?” siger Jacob Bundsgaard til Jyllands-Posten.

Den socialdemokratiske borgmester får følgeskab af ministerens partifælle, rådmand Bünyamin Simsek (V).

Alt for lille gevinst
Selv hvis de to aarhusianske politikere får transportministerens velsignelse af projektet, så er der stadig én meget stor forhindring, som skal forceres.

Folketinget er nemlig landets øverste lovgivende forsamling. Og selvom transportministeren siger okay, så kan det tilsagn blive stoppet af netop Folketinget. Og det agter en SF’er valgt i Aarhus at kæmpe hårdt for bliver tilfældet.

”Hvis transportministeren godkender en flytning af lufthavnen, vil vi rejse sagen i Folketinget og fremsætte et beslutningsforslag, der pålægger ministeren at trække godkendelsen tilbage. Flytningen af lufthavnen er et alt for stort indgreb med en alt for lille gevinst, og derfor skal partierne ikke lurepasse på den her sag,” siger Jonas Dahl, Aarhus-valgt gruppeformand for SF, til Jyllands-Posten.

Den trussel tager Aarhus-borgmesteren med sindsro.

”Folketinget har hidtil ikke blandet sig synderligt i luftfartsinfrastrukturen i Danmark, så det vil være et nybrud, hvis Folketinget beslutter, at man ikke vil tillade, at der kommer en ordentlig lufthavnsbetjening af Aarhus. Hidtil har man ladet det være op til markedet, og derfor mener jeg også, at det vil være et indgreb i den almindelige konkurrence, hvis man ikke tillader, at Aarhus bygger en ny lufthavn,” pointerer Jacob Bundsgaard.

En ren Aarhus-idé
En uafhængig konsulentrapport anbefalede i maj i år en placering af en ny lufthavn ved Flensted sydvest for Aarhus som den mest oplagte. Allerede dagen efter blev den mulighed imidlertid skudt ned af Skanderborgs borgmester. Flensted ligger nemlig i Skanderborg Kommune. Her er man ikke interesseret i den nye storlufthavn, som af mange ses som en ren Aarhus-idé uden opbakning fra nabokommunerne.

Rapporten vendte tommelfingeren nedad i forhold til to andre placeringer sydvest for byen og på Aarhus Havn. Derfor var Thomasminde, der ligger i Aarhus Kommune, den eneste placering tilbage, som kommunen kunne arbejde videre med. Det er derfor en placering ved Thomasminde, som borgmesteren og ministeren skal tale om i dag.

Konsulentrapporten pegede på, at der er en lang række udfordringer ved at vælge Thomasminde. Det kræver blandt andet en stribe dispensationer fra den gældende luftfartslovgivning med hensyn til højden på forhindringer i landskabet nær en lufthavn. Dispensationer, som skal udstedes af Trafikstyrelsen, der hører under Hans Christian Schmidt’s ressortområde.