Qatar Airways Boeing Boeing 787 Dreamliner fra Qatar Airways i Københavns Lufthavn. (Foto: Andreas Krog)

Skandinavisk september-reduktion fra Qatar Airways

Forsinket levering af nye Airbus A350XWB-fly får i september Qatar Airways til at drosle lidt ned på betjeningen af selskabets tre skandinaviske ruter.

Når man er et hastigt ekspanderende flyselskab, der flyver over hele verden og åbner nye langdistanceruter på stribe, så kan det være noget af et puslespil at få ruteåbninger og leverancer af nye fly til at gå op i en højere enhed.

Det må man erkende hos Qatar Airways, der har været nødsaget til at justere på fartplanerne på blandt andet ruterne til København, Oslo og Stockholm fra selskabets trafikknudepunkt i Dohas nye Hamad Lufthavn. Årsagen er, at selskabet ikke har modtaget nye Airbus A350XWB-fly så hurtigt som forventet. Men nye ruter skal stadig åbnes og kapaciteten skal kunne udvides.

Derfor vil de tre skandinaviske hovedstads-ruter være reduceret fra til sammen 21 til 18 ugentlige flyvninger. Seks returflyvninger på hver ruter.

Det er forskellige dage, som pilles ud på de tre skandinaviske ruter. På ruten til København er det fredagsrotationen, der aflyses i september. På Oslo-ruten er det tirsdag og til Stockholm er det mandag.

I drift omkring årsskiftet
Qatar Airways benytter Boeing 787 Dreamliner-fly i et 2-klasses layout med 22 business class-sæder og 232 economy-pladser på alle tre skandinaviske ruter. Det er endnu uvist om den flytype på sigt skiftes ud med Airbus A350XWB, som Qatar Airways er lanceringskunde på og forventer at sætte i drift omkring årsskiftet.

Qatar Airways blev i november sidste år medlem af den globale luftfartsalliance oneworld, som blandt andet også omfatter British Airways, American Airlines og Finnair.