Skyways i nyt samarbejde med airBaltic

Det svenske regionale flyselskab Skyways har indledt et samarbejde med airBaltic omkring selskabet ruter fra København og Stockholm til Letlands hovedstad Riga. Rygter sætter den ukrainske oligark Igor Kolomoysky i forbindelse med Baltic Aviation Systems Ltd., der står bag det kapitalhungrende lettiske flyselskab airBaltic.

Cimber Sterlings kommende fusionspartner, det svenske regionale flyselskab Skyways,har travlt med etablering af nye ruter og code-share aftaler, efter at selskabet i slutningen af december fik den ukrainske oligark Igor Kolomoysky ind som aktionær via det cypriotiske holding-selskab Mansvell Enterprises Ltd.

Udover at have købt det Gøtoborg-baserede svenske flyselskab City Airlinei april måned, er der også åbnet nye ruter med ekspresfart. Senest er der åbnet nye ruter fra Vilnius til Berlin, fra Vilnius til Stockholm og fra Berlin til Geneve. Disse ruter vil blive teknisk opereret af Skyways, men gennem en code-share aftale med lettiske airBaltic vil de blive markedsført tillige hos det store baltiske flyselskab.

Senest har Skyways og airBalitc indgået et codeshare-samarbejde på ruterne mellem henholdsvis København ogRiga samt Stockholm ogRiga. Her flyves der teknisk af airBaltic, mens flyvningerne også markedsføres og sælges af Skyways.

Tidligere var Skyways og airBaltic veldefinerende konkurrenter på ruterne mellem Skandinavien og Baltikum, men nu har de to selskaber tilsyneladende indledt et meget tæt samarbejde. Et samarbejde, der givetvis kan blive endnu tættere, idet rygterne i markedet har sat den ukrainske rigmand Igor Kolomoysky i forbindelse med Baltic Aviation Systems, der ejer 47,2 % af det stærkt kapitalhungrende airBaltic.

Afstødte SAS-selskaber kan blive ny regional førsteudfordrer

Kan det lykkes Igor Kolomoysky at få airBaltic ind i en konstellation med Cimber-Skyways vil det være muligt at skabe et regionalt flyselskab, der ikke alene har Norden som udgangspunkt, men udvider markedsområdet til Baltikum og østover. I givet fald vil derkunne skabesbalance i forhold til den kommende konkurrentFlybe Nordic, der udover Finland har et erklæret mål om at etablere sig i Danmark,Sverige, Estland og Letland.

Selvom Skyways i dag fremstår som et flyselskab af en relativt beskeden størrelse, har det ikke altid været sådan. For 10 år sidenhavde selskabet mere end 1,3 millioner passagerer og opererede hver dag over 300 afgange til 34 destinationer og ved beskæftigelse af i alt 46 fly. Men på dette tidspunkt var SAS også inde som aktionær i selskabet med en ejerandel på 25 %.. En andel, der dog blev frasolgt i september måned sidste år med et regnskabsmæssigt tab på 40 millioner kroner.

Også Cimber Sterling har SAS tidligere haft en ejerandel i, hvilket også er tilfældet for lettiske airBaltic, hvor SAS i januar 2009 solgte en 47,2 % ejerandel for en pris af 220 millioner svenske kroner.

Derfor kan det meget vel være de af SAS afstødte regionale flyselskaber i Norden og Baltikum, der i et konsolideret fællesskab fremover skal være førsteudfordrer tilSAS på den regionale trafik i Nordeuropa.