Sommertravlhed gør, at Small Planet Airlines ikke har kapacitet til at transportere danske soldater hjem fra Afghanistan. Det har tvunget Forsvaret til akut at finde alternativer, der giver længere rejsetid for mere end 600 soldater.
I disse dage afslutter mere end 600 danske soldater deres seks måneders turnus i Afghanistan som en del af Hold 15. I mere end syv år er 500 – 700 soldater fløjet hjem og omkring lige så mange fløjet ud hvert år i februar og august, når et hold kampsoldater har afløst et andet hold.
Indtil nu er det foregået nogenlunde smertefrit ved at det civile flyselskab, der har fløjet faste forsyningsflyvninger én gang hver uge året rundt, blot har fløjet flere gange i en periode på 1-2 uger.
I april blev den hidtidige leverandør, Danish Air Transport, skiftet ud med det litauiske flyselskab Small Planet Airlines, der i dag står for den ugentlige forsyningsflyvning. Og midt i sommerhøjsæsonen har Small Planet Airlines ikke ekstrakapacitet til at gennemføre flere flyvninger for det danske forsvar end den ene ugentlige flyvning.
”Small Planet Airlines burde have kunnet gennemføre flyvningerne. Det står i kontrakten, men ikke på dato,” forklarer oberst Søren Andersen, der er chef for operationsdivisionen i Flyvertaktisk Kommando, til CHECK-IN.dk.
Men det kunne de ikke.
Sprang fra
Derfor har Forsvaret arbejdet ihærdigt på at finde alternative måder at få de mere end 600 soldater fragtet hjem i de kommende to uger. I starten af maj henvendte Flyvertaktisk Kommando sig til DSV, der som broker har hyret Small Planet Airlines til at flyve for Forsvaret. Men Small Planet Airlines meldte hus forbi, da selskabet har travlt med at flyve især solhungrende englændere til Sydeuropa i disse dage og uger. Og da DSV i slutningen af maj ikke kunne komme op med andre alternativer, valgte Flyvertaktisk Kommando selv at gå på jagt efter et alternativ.
I juni troede man da også, at man havde fundet et brugbart alternativ i form af amerikanske National Airlines, der i forvejen flyver til og fra Afghanistan for det amerikanske forsvar. De ville kunne gennemføre flyvningerne med en Boeing 757-200. Men den 10. juli sprang National Airlines fra, og så var gode råd dyre, da stort set al flykapacitet, der normalt kan lejes til ad-hoc flyvninger som de danske, i disse uger er travlt beskæftiget med at flyve nordeuropæere syd på til sol og varme.
Bliver billigere
De første flyvninger gennemføres på lørdag med hjælp fra det britiske flyvevåben og deres Airbus A330-fly. Det betyder dog at soldaterne ikke skal flyve fra Camp Bastion via Trabzon i Tyrkiet og til Roskilde Lufthavn. De får i stedet en tur via Al Minhad Air Base i De Forenede Arabiske Emirater, den britiske militærbase Brize Norton i England og Flyvestation Karup inden de lander i Kastrup Lufthavn. Og de cirka 350 soldater, der skal den anden vej, kommer ud på nogenlunde tilsvarende ture med britiske Airbus A330 og Hercules-fly.
Mens soldaterne kommer ud på længere flyveture, kan skatteyderne glæde sig over, at det ikke ser ud til at blive dyre end hvis Small Planet Airlines havde gennemført flyvningerne.
”Det ser faktisk ud til at blive billigere,” påpeger Søren Andersen.
Det skyldes blandt andet at briterne alligevel flyver frem og tilbage mellem Afghanistan og Storbritannien. Derfor er de danske soldater ofte blot med til at fylde flyene op. Desuden handler de europæiske landes flyvevåbner ofte flyvninger internt mellem hinanden uden at der nødvendigvis er penge involveret. Så i stedet kan det være englænderne som betaling får plads på en dansk flyvning.