SAS Airbus A320 i Københavns Lufthavn. (Foto: Marieke van Hulst Pedersen)

Stabilitet i SAS-passagertrafik

I oktober var der trods efterårsferien kun 1.928.000 rejsende med SAS, og det var omkring 50.000 færre end måneden før, og 31,7 procent under niveauet fra samme måned i 2019.

Der er stadig lang vej tilbage til tidligere tiders storhed for SAS. Den igangværende Chapter 11-proces er tydeligvis en bremse på genopretningen af trafikken, og i oktober var der således 1.928.000 passagerer, der rejste med det kriseramte skandinaviske flyselskab.

Antallet af passagerer i oktober var 51.000 lavere end i september, og efterårsferien var ikke nok til at trække passagertallet højere op, selvom der var nok kapacitet til salg. I forhold til oktober 2019, hvor lidt flere end 2,8 millioner passagerer fløj med SAS, er det nuværende passagerniveau hele 31,7 procent under samme måned i 2019.

Belægningen i rutetrafikken endte på 73,1 procent, hvilket var 2,1 procentpoint lavere end i oktober 2019, hvor belægningen landede på 75,2 procent.

De 1.928.000 passagerer fordelte sig med 1.834.000 på ruteflyene og 94.000 på selskabets charterflyvninger for eksterne rejsearrangører.

Et stabilt antal passagerer
SAS vælger i trafikmeddelelsen at hæfte sig ved, at passagertallet løftede sig med 38 procent i forhold til oktober 2021, mens kapaciteten var øget med 41 procent.

“Vi er glade for, at vi havde næsten to millioner passagerer, der fløj med os i oktober, et stabilt antal på trods af et udfordrende makroøkonomisk miljø. Vi fortsætter med at gøre fremskridt i vores Chapter 11-proces i USA. Vi annoncerede for nylig, at vi har indgået aftaler med yderligere udlejere om at ændre eksisterende fly- og udstyrsleasingaftaler, hvilket vil resultere i omkostningsbesparelser, og som repræsenterer endnu et skridt i retning af at nå vores mål i SAS Forward-planen,” udtaler koncernchef Anko van der Werff.

Sammenligner man trafiktallene med Norwegian, der er hovedkonkurrent, så er det tydeligt, at det norske lavprisflyselskab lige nu befinder sig i en sundere tilstand. Norwegian fløj med 1.885.606 passagerer i oktober, hvilket var omkring 42.000 færre end SAS. Til gengæld var belægningen på 85,8 procent hele 12,7 procentpoint højere end hos SAS.

“Når vi justerer for, at toppen indtil nu i år (i maj) var ”kunstigt” høj som følge af strejke i maj 2019, mangler SAS ”kun” cirka 80.000 passagerer i forhold til før pilotstrejken i juni/juli. SAS kæmper således stadig med efterdønningerne fra pilotstrejken,” konstaterer aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank i en kommentar.

 

Relaterede artikler:

SAS har genvundet fodfæstet

SAS forventer overskud i 2023/24

SAS kan ikke holde Norwegian bag sig