Norwegian Boeing 737-800 i Københavns Lufthavn. (Foto: Marieke van Hulst Pedersen | Theaviationplatform.dk)

Stærk juli trods fald i belægning hos Norwegian

I juli transporterede Norwegian 2,3 millioner passagerer, hvilket er en beskeden stigning på 4,6 procent i forhold til samme måned sidste år, der var præget af pilotstrejke hos konkurrenten.

Der har været stor aktivitet hos Norwegian i juli måned, der traditionelt er årets største. I år var der 2,3 millioner passagerer, der havde købt billetter til de rødnæsede fly, og det svarer til en stigning på 4,6 procent med en vækst på omkring 100.000 passagerer.

Kapacitetsvæksten har dog været noget større, idet Norwegian i år har benyttet gennemsnitligt 79 fly i trafikprogrammet mod 70 fly i juli sidste år. Dermed er kapaciteten øget med 12 procent, hvilket også er tilfældet for antallet af udbudte passagersædekilometer, hvoraf det lykkedes at sælge ni procent af den forøgede kapacitet.

Det betyder også, at belægningen faldt med 2,1 procentpoint fra 94,5 til 92,4 procent i dette års juli. Det hænger sammen med, at halvdelen af juli sidste år var præget af pilotstrejken hos SAS, og det fik de rejsende til at købe billet hos Norwegian, der kunne flyve med næsten fyldte fly på de fleste afgange.

Enkelte udfordringer i lufthavnene
Trods tilbagegangen i belægning er der alligevel tilfredshed at spore hos det norske lavprisflyselskab. Det skyldes også, at billetpriserne er omkring tre procent højere end sidste år, hvilket kan opveje de manglende passagerer i forhold til den forøgede kapacitet.

”Juli var en enestående måned for os i Norwegian med det højeste antal passagerer i år og mere end 100.000 flere end samme måned sidste år. Vores kollegaer i luften og på jorden har arbejdet hårdt for, at vores passagerer er kommet trygt og godt frem til deres rejsemål til trods for enkelte udfordringer i lufthavnene i Europa,” siger Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian.

Koncernchefen benytter da også lejligheden til at understrege, at den solide drift henover sommeren skyldes, at selskabet har opereret med egne fly og således ikke benyttet sig af wetlease. 

Det betyder, at regulariteten har været på 99,5 procent, selvom det er en tilbagegang på 0,2 procentpoint i forhold til juli 2022. Punktligheden er dog blevet stærkt forbedret, idet 73,2 procent af flyene afgik til tiden, og i samme måned sidste år var det kun 62,2 procent af flyene, der var rettidige ved afgang.

 

Relaterede artikler:

Norwegian øger med op imod 100.000 passagerer

Norwegian: Betydelige udfordringer i CPH

Norwegian-topchef: Vil gerne flyve mere sydpå