Norwegian Boeing 737-800 i Københavns Lufthavn (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Norwegian: Betydelige udfordringer i CPH

Norwegian transporterede i maj 1,9 millioner passagerer med en høj belægning på 84 procent. Den manglede flyvelederkapacitet i Københavns Lufthavn stod for halvdelen af månedens aflysninger og forsinkelser.

Norwegian sluttede maj, der var den sidste forårsmåned, med i alt 1,9 millioner passagerer, hvilket var en stigning på 17 procent i forhold til samme måned sidste år.

Der var samtidig solgt godt på de enkelte flyvninger, da Norwegian landede med en belægning på 84,1 procent, som var fem procentpoint højere end i maj 2022. Det er især de populære feriedestinationer i Europa, der trækker op med en belægning på op til 90 procent, mens indenrigsruter og regionale storbyruter trækker i den modsatte retning.

“Vi er godt tilfredse med trafiktallene for maj. Mange rejsende fik en forsmag på sommerferien og benyttede helligdage og lange weekender i maj til at tage et afbræk til en af vores mange by- og stranddestinationer i Europa. Disse ruter havde med 90 procent den højeste belægningsgrad,” siger Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian.

Passagerstigningen blev skabt ved brug af 74 fly og en kapacitetsvækst på 18 procent. Det er således lykkedes at sælge den øgede kapacitet, og det er samtidig sket til priser, der i gennemsnit er 26 procent højere end året før.

Halvdelen af alle aflysninger og forsinkelser i CPH
Norwegian undlader ikke i trafikrapporten for maj at kommentere udfordringerne med flyvelederkapaciteten hos Naviair i Københavns Lufthavn, selvom punktlighed og regularitet ligger på samme niveau som i maj 2022. Næsten 85 procent af samtlige flyvninger var rettidige ved afgang, hvilket vil sige inden for 15 minutter af det planlagte afgangstidspunkt.

Herudover gennemførtes 99,7 procent af samtlige planlagte flyvninger.

“Norwegian opretholdt også punktligheden for maj måned trods betydelige udfordringer hos flyveledelsen i Københavns Lufthavn. Problemerne med trafikafviklingen i Danmark forårsagede næsten halvdelen af alle aflysninger og forsinkelser denne måned,” hedder det fra selskabet.

81 fly uden wetlease
I maj modtog Norwegian den sidste Boeing 737 MAX 8 inden sommeren, og dermed er man klar med en flåde på i alt 81 fly, hvor 13 af disse er de brændstofeffektive MAX’ere. I modsætning til SAS benytter Norwegian sig ikke af wetlease i denne sommer, hvormed selskabet selv kan kontrollere operationerne,  hvilket koncernchef Geir Karlsen også adresserer.

“Jeg er glad for, at vi har modtaget alle de nye fly som planlagt før sommeren og har budt mange nye kolleger velkommen om bord. Det betyder, at vi udelukkende modtager vores rejsende i vores egne fly og undgår at leje fly eller mandskab eksternt.”

 

Relaterede artikler:

Norwegian: Udsigt til stærkeste sommer nogensinde

1,5 millioner fløj med Norwegian i marts

Norwegian er tilbage ved 2012-niveauet