Topcheferne blandt flyselskaberne i Star Alliance blev transporteret fra Dublin til Zürich i et splinternyt Bombardier CS100-fly.

Star Alliance-topchefer på fælles flyvning

SAS-koncernchef Rickard Gustafson og chefkollegerne i Star Alliance fløj alle med det nye Bombardier CS-100 fly fra Dublin til Zürich ved afslutningen af IATA-topmødet.

En stor del af verdens største flyselskaber havde skulle ud at finde nye koncernchefer, hvis det var gået galt, da et Bombardier CS100-fly fredag i sidste uge foretog flytypens første flyvning med passagerer.

Topcheferne for alle 28 Star Alliance-selskaber var nemlig ombord på flyet, der tilhører alliance-medlemmet Swiss. Efter den internationale luftfartsorganisation IATA’s årsmøde i Dublin blev Star Alliance-cheferne fløjet fra Dublin til Zürich.

Her var Swiss vært ved alliancens bestyrelsesmøde, som en del af festlighederne i forbindelse med 10-årsdagen for Swiss’ indtræden i Star Alliance.

“Vi er meget glade for at byde vores kolleger velkommen til Zürich i dette særlige år, og glade for at have fløjet på et meget specielt fly – Bombardier C-serien – som Swiss er lanceringskunde for,” siger Thomas Klühr, koncernchef for Swiss.

Hos Bombardier var man også begejstrede for at kunne vise flyet frem til 28 flyselskaber.

“I takt med at vi nærmer os første levering og idriftsættelse hos lanceringskunden Swiss var det en fornøjelse at give mulighed for at opleve C-seriens kabine med markedets bredeste midtergang, bredeste sæder og største bagagehylder,” siger Fred Cromer, direktør for Bombardier Commercial Aircraft.

Skal erstatte A319
Swiss har desuden konverteret fem af de i alt 20 CS100-fly, som selskabet har bestilt, til den større CS300-model, som selskabet oprindeligt bestilte 10 af. Thomas Klühr udelukker ikke, at man konverterer yderligere fem CS100-bestillinger til CS300-bestillinger. Det vil i givet fald betyde, at Swiss’ oprindelige bestilling på 20 CS100 og 10 CS300-fly ender med at blive vendt om til 10 CS og 20 CS300-fly.

Ved årets udgang forventer Swiss at have ni CS100-fly i drift. Selskabet får et fly hver måned i juli, august og september samt to fly om måneden i oktober, november og december.

Med 145 sæder på CS300-flyene er det Swiss’ plan at lade flytypen erstatte selskabets Airbus A319, der i Swiss-konfiguration kan tage 138 passagerer.

 

 

Relaterede artikler:

Airbus og Boeings duopol kan få en ende

Forsinket Bombardier-fly træder ind på scenen

Braathens lægger afstand til nyt Bombardier-fly

Nyt Bombardier-fly forsinkes et år

Swiss investerer i nye ruter i Europa