I 2023 leverede Embraer både flere fly til kunderne og landede en højere omsætning samt et bedre resultat af den primære drift end året før. Selskabet venter, at antallet af leveringer øges i år.
Trods udfordringer med forsyningskæden var til gene for Embraer i løbet af det forgangne år, kan den brasilianske flyproducent glæde sig over, at det alligevel lykkedes at få leveret flere fly til kunderne i 2023, end tilfældet var året før.
I alt fik producenten overdraget 181 fly sidste år. Ud af disse var 64 tiltænkt kommerciel drift og 115 var forretningsfly, hvoraf 74 var mindre og 41 var mellemstore. De resterende to fly var til militært brug, da det drejer sig om Embraer C-390-typen.
Sammenlignet med antallet af leveringer i 2022 er der tale om en stigning på 13 procent i og med, at Embraer på daværende tidspunkt bogførte 160 leverede fly i løbet af året. Selskabet vurderer, at 2023-antallet havde været højere, hvis forsyningskæden ikke havde været presset.
Embraer oplyser, at man i år forventer at levere et sted mellem 197 og 215 fly til kunderne.
Fik bedre resultat end i 2019
Sidste år omsatte Embraer samlet set for 5,2 milliarder dollars (35,5 milliarder kroner), hvilket repræsenterede en stigning på 15,5 procent i forhold til 2022, hvor producenten landede en omsætning på 4,5 milliarder dollars (30,7 milliarder kroner).
Resultatet af den primære drift endte på 526 millioner dollars (3,6 milliarder kroner). Det er øget væsentligt i forhold til 2022, da Embraer på daværende tidspunkt bogførte et resultat på 78 millioner dollars (532 millioner kroner).
Mens omsætningen er godt fire procent lavere end 2019-niveauet, da dette nøgletal dengang var 5,4 milliarder dollars (37 milliarder kroner), er resultatet betragteligt højere end de 110 millioner dollars (751 millioner kroner), som den primære drift indbragte i det seneste normale år inden COVID-19-pandemien.
Embraer oplyser derudover, at selskabets ordrebog voksede i løbet af 2023 således, at den nu beløber sig til en samlet værdi på 18,7 milliarder dollars (128 milliarder kroner), hvilket er det højeste niveau, som den har været på i de seneste seks år.
SAS, Widerøe og Finnair
Flere flyselskaber i Norden benytter sig af flyene fra producenten.
Det drejer sig blandt andet om Finnair, der tidligere har haft 10 ERJ-170-fly i flåden. Siden har det finske selskab dog skiftet og råder i dag i stedet over 12 fly af ERJ-190-typen, mens flåden hos SAS Link består af 10 af Embraer ERJ-195-fly, der har en gennemsnitsalder på 15 år.
I Norge bruges fly fra den brasilianske producent af Widerøe, der har haft Embraer-fly i flåden ad flere omgange. Selskabet flyver i dag med tre E190-E2-fly, mens man tidligere gjorde brug af tre fly af modellen EMB-120 Brasilia.
Relaterede artikler: