Sterling-navnet vil ikke dø

I flere uger efter konkursen blev der sendt check-in meddelelser til kunder, der havde booket billetter til Cimber Sterling. Det konkursramte selskab spøger stadig, idet SAS sælger billetter på ruten fra København til Billund med Cimber Sterling som teknisk operatør.

Sterling-navnet har mildest talt haft en uheldig og skæbnesvanger betydning for dansk luftfart. Ulykker og konkurser klæber sig til navnet, der nu endeligt ser ud til at skulle ophøre efter Cimber Sterlings konkurs den 3. maj.

Men navnet og varemærket er tilsyneladende svært at slippe af med. At Cimber Sterling i tre og et halvt år valgte atoperere med fly i den gamle Sterling-bemaling er en historie for sig. Op til et halvt år efter Sterling-konkursen oplevede Cimber Sterling lejlighedsvis, at man ikke kunne få leveret ydelser på kredit i flere europæiske lufthavne, da flyene ikke var malet om og stadig stod i det navn og varemærke, som mange lufthavne havde tabt penge på ved konkursen i 2008.

Skaber problemer for SAS
Men nu kan Sterling-navnet også give problemer for SAS. Det nystiftede selskab Cimber A/S skal fra den 13. august flyve på indenrigsruten fra København til Billund. Men når der bestilles på SAS-hjemmesiden får man oplyst, at ruten flyves af Cimber Sterling.

“Vi har ikke selv mulighed for at rette denne fejl. Informationerne kommer direkte fra registre, som opdateres af den internationale luftfartsorganisation IATA. Så rettelsen påhviler i første omgang Cimber A/S,“ forklarer pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS om baggrunden for, at et formelt konkursamt selskab ifølge hjemmesidens oplysninger skal flyve for SAS.

Op til 14 dage efter Cimber Sterlings konkurs havnede der stadig mails i indbakkerne hos kunder, der havde bestilt flyrejser hos det krakkede flyselskab. “Det er nu muligt at foretage check-in til din flyvning med Cimber Sterling,“ var beskeden til de mange kunder, der ikke alene havde fåetforstyrret rejseplanerne, men også i mange tilfælde havde tabt penge på konkursen.

Tre konkurser og to alvorlige ulykker
Man må således håbe, at Cimber A/S i samarbejde med IATA får rettet diverse registre og databaser, således at Sterling-navnet for evigt kan forsvinde ud af dansk luftfart.

Sterling-navnet vil således kun skulle fremgå af historiebøgerne med konkurser i 1992, 2008 og 2012 samt flyulykker i 1972 og 1974, der samlet kostede 127 mennesker livet.

Sterling Airways blev stiftet i 1962 af Tjæreborg-præsten Eilif Krogager. Efter konkursen i 1992 blev selskabet reetableret som Sterling European Airlines. Sidenhen blev det til Sterling Airlines og endeligt Cimber Sterling.

Flyselskabet blev stiftet som et ærkedansk selskab, men nåede undervejs i det 50 år lange livsforløb at være under norsk, islandsk og ukrainsk hovedejerskab.