(Foto: Oslo Lufthavn)

Stilheden har sænket sig i Oslo Lufthavn

I Oslo Lufthavn har man valgt at fjerne alle annonceringer over højttalerne om sidste udkald for passagerer. Det har reduceret støjniveauet i lufthavnen, og både ansatte, flyselskaber og rejsende er glade for initiativet.

De velkendte annonceringer over højttalerne, hvor passagerer til et fly efterlyses, fordi de er sent på den, er forstummet i Oslo Lufthavn. Mandag var den første dag, hvor der ikke længere blev foretaget de såkaldte sidste udkald eller final calls, og det har allerede nu medvirket til betydelig mere ro i lufthavnen. Selvom passagererne ikke længere bliver husket på deres fly, har det nye initiativ fungeret godt.

”Jeg har talt med passagerservice to gange om dagen siden, vi startede, og det er gået rigtig godt. Der har været enkelte passagerer, der har været forvirrede over, at der nu ikke længere er sidste udkald, men vi har gjort en indsats for, at nyheden når ud til alle, og det er blevet taget godt imod,” forklarer Joachim Westher Andersen, medieansvarlig i Oslo Lufthavn, til CHECK-IN.dk.

Initiativet er en del af et støjreducerende arbejde i lufthavnen, som skal forbedre både arbejdsmiljø og rejseoplevelsen. Netop udkaldene var ifølge både ansatte og rejsende til stor gene.

Alle når deres fly
Umiddelbart skulle man tro, at de manglende udkald skulle betyde, at flere rejsende ikke nåede deres fly, men det er ikke tilfældet. Hverken hos SAS eller Norwegian har de første dage med manglende udkald givet problemer, tværtimod.

”Det er vigtigt, at vi får brudt med en gammel vane om at skulle vente på de sidste, når der er så mange hjælpemidler til at få alle frem til tiden. Der er informationsskærme, sms og diverse applikationer til smartphones til at hjælpe de rejsende,” fortæller Knut Morten Johansen, informationschef i SAS.

Ifølge informationschefen har de mange hjælpemidler været med til at gøre udkaldene overflødige, som derfor blot har skabt unødigt støj. Med det nye initiativ er over halvdelen af alle højttalerannonceringer blevet fjernet.

Hos Norwegian fortæller stationschef i Oslo, Bjørn Erik Barmann-Jenssen, at man er positiv over, at den konstante annoncering nu er forsvundet. På den måde får man skabt mere opmærksomhed på de vigtige opkald, pointerer han.

For at sætte ekstra fokus på de manglende ”siste opprop” har Oslo Lufthavn på alle informationsskærme indsat annonceringer om de manglende udkald, og i afgangshallen er der i de første to uger medarbejdere, som fortæller passagererne om tiltaget.

Der vil dog fortsat være boarding-udkald i hver gate, hvor passagererne bliver instrueret i, hvordan boarding skal foregå.

CPH ændrer ikke på udkald
Selvom initiativet i Oslo er faldet i god jord både hos flyselskaber, rejsende og ansatte, er det ikke umiddelbart en model, som man har tænkt på at gøre efter i Københavns Lufthavn.

”Vi synes, vi har et stille lufthavnskoncept. Vi tillader efter ønske fra flyselskaberne, at der ti minutter før afgang må foretages udkald på de passagerer, som måtte mangle på afgangen. Og så længe flyselskaberne ønsker det, så ændrer vi ikke på vores nuværende koncept,” fortæller Søren Hedegaard Nielsen, pressechef i Købehavns Lufthavn.

Derudover foretages der kun de lovmæssige annonceringer i København, så som at ”efterladt bagage vil blive fjernet af myndighederne.” På samme måde vil disse annonceringer naturligvis også kunne høres fortsat i Oslo.

Billede: Oslo Lufthavn har i mange været en ”stillelufthavn,” som betyder, at der ikke har været udkald til hvert enkelt fly, men nu er det altså også slut med sidste udkald, og dermed hjælpen til de rejsende, som har glemt deres fly. Foto: Oslo Lufthavn