Regeringen har afsat 37 mio. kroner på finansloven til en ny og længere landingsbane i Bornholms Lufthavn. Det vil gøre lufthavnen i stand til at modtage større fly end i dag.
Der står ikke meget om luftfart i regeringens finanslovsforslag, som finansminister Bjarne Corydon fremlagde tirsdag. Hvis man tager luppen frem og graver sig ned i detaljerne, så vil man dog opdage, at der er et enkelt luftfartsrelateret forslag.
Regeringen ønsker nemlig at afsætte 37 millioner kroner til renovering af startbanen i den statsejede Bornholms Lufthavn. Et arbejde som skal føre til, at lufthavnen vil kunne modtage større fly, end det er tilfældet i dag.
”Det har længe været et kendt problem på Bornholm, at landingsbanen trænger til en kærlig hånd. Derfor er glæden også ekstra stor, da vi kan konstatere, at regeringen har afsat de ønskede midler til projektet,” forklarer Christina Dideriksen, chef for Bornholms Lufthavn.
Særlig vendeplads
Lufthavnens 2000 meter lange landingsbane vil ikke blive forlænget men vil få ny asfalt. Den nuværende asfalt er fra 1996. Desuden er det tanken at anlægge en særlig vendeplads i banens østlige ende. Det skal gøre lufthavnen i stand til at modtage større fly fremover.
I dag tager lufthavnen imod Airbus A320, Boeing 737 og MD-80 fly. Når flyene er landet og skal vende for at taxi tilbage til rullevejen ind til lufthavnens forplads kommer flyenes hjul ofte helt ud til kanten af landingsbanen. Det slider på banens såkaldte ”skuldre”.
Med vendepladsen vil skuldrene blive skånet og lufthavnen vil lettere kunne modtage de største versioner af Airbus A320 og Boeing 737-fly. Det vil gøre det mere optimalt for lufthavnen at understøtte den stigende efterspørgsel på charterflyvninger fra Bornholm.
Lufthavnen forventer også at opnå en større landingsfrekvens i forskellige vejrforhold, blandt andet ved tåge. Planen er, at man allerede nu går i gang med at lave udbudsmaterialet. Forventningen er, at landingsbanen vil være færdig inden udgangen af 2015.