Den amerikanske flyproducent Boeing har netop færdigsamlet 787-10 Dreamliner, der bliver den hidtil største type af den supermoderne flytype.
I første halvdel af 2018 vil en spritny og endnu mere brændstoføkonomisk udgave af et Dreamliner-fly indtage himlen.
Boeing har således offentliggjort, at det første 787-10 Dreamliner-fly er blevet samlet færdigt på flyproducentens fabriksfaciliteter i byen North Charleston i den amerikanske delstat South Carolina.
Singapore Airlines vil som det første flyselskab i verden få leveret det supermoderne fly, og det skal efter planen ske i første halvdel af 2018. Før flyet kommer i kommerciel drift, skal det først males i Singapore Airlines’ farver, der skal være en kontrol af systemerne samt tests af flyets motorer. 787-10 Dreamliner-flyene bliver indsat på det asiatiske flyselskabs mellemdistanceruter.
Singapore Airlines har lagt en fast ordre hos Boeing på 30 fly af den nye 787-10 Dreamliner, og flyselskabet har i februar i år desuden underskrevet en hensigtserklæring på køb af yderligere 19 fly af samme type.
”Boeing er glade for at have afsluttet den endelige samling af den første 787-10 Dreamliner til Singapore Airlines. Med en hidtil uset effektivitet, større kapacitet og Dreamlinerens velkendte passageroplevelse vil 787-10 være en vigtig en vigtig del af flyselskabets fremtidige flåde,” siger Dinesh Keskar, der er underdirektør for salg i Østasien og Indien hos Boeing Commercial Airplanes.
Stor besparelse af brændstof
Boeings nye 787-10 Dreamliner-fly bliver opgraderet på flere punkter. Først og fremmest bliver flyet 5,5 meter længere end sin forgænger, 787-9 Dreamliner, så flyet i alt bliver 68,27 meter langt. Herudover vil den nye Dreamliner-udgave reducere brændstofforbruget og emissioner med hele 25 procent pr. sæde i forhold til sin forgænger.
Mens 787-9 Dreamliner har plads til 290 passagerer i en to-klasses-konfiguration, får 787-10 Dreamliner plads til 330 passagerer ligeledes i en to-klasses-konfiguration. 787-10-modellen får samme højde og vingespænd som sin forgænger, og længden er derfor det eneste, Boeing ændrer ved.
Det første Dreamliner-fly gik på vingerne i rutedrift i begyndelsen af 2011, og siden har flyfamilien af 787 transporteret mere end 190 mio. passagerer på mere end 560 forskellige ruter i hele verden. Det har samlet set sparet miljøet for 18 mia. pund brændstof (knap 8,2 mia. kilo, red.).
Relaterede artikler:
Boeings Dreamliner tegnede gigantisk fly
Boeing har leveret første forlængede Dreamliner